Alt om kombucha

Kombucha er en drikk som er på alles lepper om dagen: enten man brygger det selv, drikker det selv, eller rynker nesa over de som gjør noen av de to førstnevnte. De fleste har garantert hørt om kombucha, og forstått at det er en sånn ‘helsedrikk’. Kombucha har vært å finne på helsekostbutikker i flere år allerede, men er nå i full oppsving med en økt popularitet i å brygge drikken hjemme og et eget norsk kombucha-bryggeri. Dersom man er heldig å bo i en litt større by med en økologisk kafé, vil du garantert få tak i det der også. 

Kombuchaens opprinnelse

Men kombucha er hverken nytt eller norsk. Det er en urgammel måte å fermentere te på, og kommer opprinnelig fra Kina – eller Russland. Akkurat de geografiske røttene er litt uklare, men man vet det stammer fra Østen, og man finner skriftlige nedtegnelser om kombucha som er over 2000 år gamle. Med andre ord har den dype røtter, og endelig er den i oppblomstring igjen. Etter at bøker som “Sjarmen med tarmen” og fermentert mat og drikke har overbevist befolkningen om helsefordelene en sunn tarm bringer med seg, er det ikke rart at kombucha har blitt en hit.

Kombucha er en sånn drikk som passer til alle anledninger. Enten du tar deg et glass på morningen for å få start på magen, eller serverer den som et alkoholfritt alternativ på sommerfesten, vil den forfriskende leskedrikken passe inn. Selv om utgangspunktet smaker litt som eddik med en gang teen er fermentert, kan man tilsette akkurat den smaken man ønsker for å få frem favorittsmaken sin. Hvis du brygger hjemme selv, er det kun fantasien som setter grenser for hvilken smak du kan få på kombuchaen din – ananas, jordbær, kaffe, kirsebær, honning, eple, gulrot….. så, hvordan gjør du egentlig det, lurer du kanskje på?

Automatisk kladd

Lag kombucha hjemme

Alt du trenger for å lage kombucha hjemme er fem ingredienser – pluss juice av smaken du ønsker å tilsette. Og mesteparten av disse fem ingrediensene har du garantert allerede på kjøkkenet ditt. For å starte et kombuchabrygg, trenger du nemlig:

  • En stor glassmugge (f.eks. Norgesglass)
  • Vann (som du allerede har i springen)
  • Te (av den nøytrale varianten, uten smak. Det er aller best å bruke svart te, men grønn fungerer også. Bare sørg for at det er te av høy kvalitet!)
  • Sukker (bare helt vanlig, hvitt sukker)
  • Scoby


Så, det er nok et fåtall (ok, absolutt ingen) av oss som har en scoby liggende hjemme helt uten videre. En scoby er en sopplignende, geléaktig gjærsubstans som gjør kombucha til kombucha, rett og slett. Den kan sammenlignes med en surdeigsstarter, og scoby betyr rett og slett “symbiotic culture of bacteria and yeast”. Også, akkurat som med surdeig, legger du alltid av en liten andel av brygget ditt til neste brygging. 

Automatisk kladd

Kombucha-mor

En scoby blir også ofte kalt kombucha-mor, og det er denne som “spiser opp” sukkeret du tilsetter og fermenterer drikken din. Under bryggingen vil en den grums oppstå i glasset, og vil etterhvert forme seg til en baby (altså, en kombucha-baby). Denne babyen kan også noen ganger sitte fast i kombucha-moren, og da må du hjelpe litt til når brygget er ferdig for å skille dem. Disse babyene kan gis bort på ulike Facebook grupper for kombucha brygging, slik at andre kan få gleden til å sette i gang med hjemmebrygging. Du kan også finne dehydrerte scobyer på ulike nettbutikker, ofte med hele “introduksjonssett”, slik at du kan sette i gang med bryggingen. 

Er kombucha for alle?

Ja, alle kan drikke kombucha. Derimot inneholder det tre til seks prosent sukker og en til tre prosent alkohol, så det er kanskje ikke gunstig å gi til de aller minste barna (noen mødre begynner å gi barna sine det et sted mellom 2-7 år, mens andre venter til tenårene). Ammende og gravide bør også lese seg gjennom temaet før de inntar kombucha regelmessig, da det er en liten andel alkohol i kombucha. 

Helsebringende fordeler

Kombucha sies å ha en hel del helsefordeler. Drikken kan gi bedre immunforsvar da den gjør tarmfloraen gunstigere, og helsebevisste sier den inneholder B-vitaminer og antioksidanter. Andre sverger til at kombucha hjelper til med å kurere utallige sykdommer relatert til immunforsvaret, men det er dessverre ingen faktabaserte undersøkelser utført på dette. Derimot er det gøy å lage sin egen fermenterte drikk, som smaker godt og gjør godt for kroppen (hvertfall sammenlignet med leskedrikker som brus og iste!). Hvis det også følger med helsebringende fordeler, er det jo bare et pluss. Så kombucha er en drikk som bør smakes av alle, da det er et flott alternativ til både leskedrikker og alkoholholdige drikker.

Den beste kombuchaen

Akkurat som med andre drikker, er det smak og behag hvilken kombucha som er ‘best’. Det flotte med kombucha er at det er en fermentert drikk som har gunstige egenskaper for fordøyelsen og tarmen, og at uansett om du kjøper en butikk-variant eller brygger hjemme, så vet du at det er naturlige ingredienser i den. Selvfølgelig er det et stort pluss å lage det selv, da du får en full opplevelse av å se hele prosessen, og være stolt av produktet du har laget. Hvis du derimot ikke har tid, eller ønsker å finne ut hvilken smak du liker best, kan det være lurt å gå til nærmeste helsekostbutikk eller økologiske dagligvarehandel for å smake deg frem. Det er også bra å ha smakt en ferdiglaget kombucha før du setter avgårde med hjemmebrygg: da vet du hvilken retning av smak du ønsker å oppnå i sluttresultatet. Hvis du skulle være uheldig å ikke få noen kullsyre i hjemmebrygget, trenger du ikke bekymre deg: du kan enkelt vanne den ut med kullsyrevann. Det er forfriskende med for eksempel kirsebær-kombucha med litt kullsyrevann med sitronsmak, for eksempel. Her er det med andre ord stort rom for å leke og eksperimentere: kombucha er gøy!

Automatisk kladd

Legg igjen en kommentar