Barselyoga for nybakte mødre

Yoga finnes i utallige former og kommer med utallige fordeler. Det kan være essensielt for gravide å delta på yogaklasser, slik at man forbereder seg både fysisk og mentalt på fødselen, og holder kroppen i form gjennom svangerskapet. Etter babyen er født, kan man delta på baby yoga, også kalt barselyoga. Det er en form for yoga som egner seg spesielt for en kropp som skal bygge seg opp igjen etter ni måneder med endringer, og er en perfekt måte å knytte et sterkere bånd med den nyfødte. 

Hva er barselyoga?

Baby yoga kommer med positive fordeler for både mor og baby. Gjennom yoga oppnår man bedre fokus og åpner seg selv, og dette merker babyen. Det sies ofte at dersom mor har det bra, så har barna det bra – og yoga vil derfor hjelpe dere å opprette et bedre samspill og bånd med det nye familiemedlemmet. Mange mødre opplever at de klarer å lese barnet bedre etter å ha deltatt på et baby yoga kurs, da man blir mer observant på omgivelsene sine. 

Hvordan er en typisk barselyoga-time?

En typisk økt for deg som ønsker å prøve barselyoga inkluderer følgende aktiviteter og fokusområder:

  • Pusteøvelser. Du vil bli oppfordret til å puste rolig ut og inn gjennom nesten. Dette er teknikker som du kan bruke til å håndtere fødingen på en bedre og roligere måte. Det er nemlig en grunn til at nær sagt alle sykepleiere og jordmødre skriker «pust rolig!» når en kvinne skal fødes.

  • Forsiktige strekkøvelser. Bevegelsene på barselyoga er som regel veldig rolige og lite intensive, men absolutt nødvendige. Ofte inkluderer de full strekk av armer, ben og nakke.

  • Ulike positurer. Når du ligger, står eller sitter på en yogamatte, så vil yogalæreren ofte be deg om å bevege kroppen din inn i ulike positurer for å utvikle styrke, fleksibilitet og balanse.

  • Avkjøling og balansering av sinnet. Etter hver barselyoga-time, så blir det ofte satt av 10-15 minutter til å slappe av i musklene og la hjertet dunke i sakte fart. Du vil ofte bli vedt om å lytte til din egen pust og hjerterytme. Denne delen av yogatimen handler om å bli kjent med hvordan kroppen reagerer på aktivitet når man går gravid.

Fordeler med barselyoga

Akkurat som med mange andre øvelser du kan gjøer når du er gravid, så vil barselyoga bestå av en rekke aktiviteter. Disse aktivitene hjelper deg med å strekke på kroppen, gjøre deg mentalt stabil og fokusere på å utvikle en rolig pust. Det finnes en god del forskning som tilsier at barselyoag skal være trygt samt at det har en rekke fordeler for både barn og mor:

  • Forbedret søvn. Ikke bare sovner du kjappere, men søvnkvaliteten vil også være bedre gjennom hele natten.
  • Redusert risiko for stress og angst
  • Styrker den muskulaturen og fleksibiliteten som brukes under en fødsel
  • Reduserer smerter i korsryggen, kvalme, hodepine samt hjelper mor med å puste bedre

Hvis du tar steget ut og starter med barselyoga, vil du oppleve flere fordeler, både for deg selv og babyen. Yoga klasser for mor og baby gjør alt fra å få babyen til å slappe bedre av til å utvikle refleksene deres. I tillegg blir de ofte mer oppmerksom på omgivelsene, da de får observere deg mens du utfører øvelser, og du har full fokus på babyen din. De små er veldig vare, og vil sette pris på genuin oppmerksomhet hvor dere knytter et sterkere bånd. 

Gjennom timene får dere også utforske alle sansene sammen. Både berøring, lukt, syn og lyd inngår i barselyoga, og det beste av alt er at det ikke er noen forstyrrende eksterne elementer rundt dere, eller ting som må gjøres. Yoga klassen blir et sted hvor dere kan glemme tid og sted, og fokusere på hverandre. 

Hvis du søker en fysisk aktiv livsstil, er det ideelt å starte med barselyoga. Når man er en nybakt mamma, tar det ikke mange dagene før man ser at babyer primært gjør tre ting: sover, spiser og tømmer magen. Det gjør godt å komme seg ut, og ved å la babyen delta på øvelsene du gjør, vil du få unnagjort trening, og babyen vil føle seg inkludert. Så få tak i en yogamatte og start reisen deres gjennom barselyoga for å skape en ny opplevelse for babyen din. Etterhvert til babyen se på deg med stor forventning til hva du utfører, og vil lære seg at mamma også trenger å gjøre noe. Når babyen blir litt større og er i ferd med å oppdage sin egen kropp og prøve seg på å bevege den, kan yoga være positivt for å motivere bevegelse og forståelse for kroppen. Øktene vil også være med på å skape et mønster og en rutine, slik at du slipper å sette treningen på vent selv om du har blitt mamma. 

Det finnes også andre fordeler med barselyoga. Bevegelsene dere går gjennom på baby yoga hjelper nemlig på fordøyelsen og luftsmerter. Dette betyr at kolikk-babyer ofte opplever lettelse på smertene de opplever, noe som kan forbedre humøret og selvfølgelig gjøre hverdagen enklere for mor også. I baby yoga masserer man babyen gjennom både beføling og bevegelse, og dette gjør ofte underverker for fordøyelsen for begge. Men det er ikke bare luftsmertene som opphører: siden yoga både spenner og avspenner musklene, vil babyen føle seg mer komfortabel og avslappet. Dette kan føre til bedre søvn, noe som selvfølgelig er til fordel for hele husstanden. 

jonathan borba BqtLdMzkq Y unsplash

Møt andre i samme situasjon

Noe av det beste med barselyoga er at du får møte andre mødre. Siden de fleste klassene baserer seg på mor og baby, er de et perfekt smeltepunkt for nybakte mødre – noe som betyr at du ikke bare vil dele opplevelsen med baby yoga sammen, men at alle i rommet går gjennom en ny fase med en ny baby i livet. Ofte hjelper det veldig å være sammen med andre som går gjennom lignende ting som deg selv, og livsvarige vennskap kan knyttes gjennom baby yoga timene. 

Men det er ikke bare den sosiale biten som går til fordel for deg. Det vil også hjelpe deg med å finne tilbake til kroppen din etter fødsel, og akseptere kroppen og dens endringer. Baby yoga hjelper til å styrke og forme musklene dine. Ofte spesialiserer øvelsene seg på muskelgruppene som blir svekket under graviditeten, som magen, bekkenet og ryggen. Ved å styrke muskelgruppene som har blitt påvirket av svangerskapet, vil du ha mer styrke til bæring og byssing, noe som absolutt er en stor fordel. Etter ni måneder med en baby i magen vil yoga også hjelpe til å finne riktig holdning igjen.

mor shani cTZwANEeDFA unsplash

Hvor kan jeg delta på barselyoga?

Tidligere har det vært vanskelig å finne et bra tilbud for barselyoga hvis man ikke bor i en større by. Derimot har tilbudet skudd i været, og ofte vil man finne barselyoga på mindre tettsteder også, så spør på helsestasjonen om de kjenner til noen tilbud i nærheten.

Man også delta på barselyoga fra trygge rammer i sin egen stue. Mamayoga, som har lokale i Oslo, kjører flotte barselyoga kurs for nybakte mødre, og er en ypperlig mulighet for å kombinere det beste av to verdener: være hjemme med baby og møte likesinnede mødre på samme reise som deg via skjermen.

Hvis du ønsker å delta i et mer internasjonalt miljø, eller kanskje ikke snakker så godt norsk selv, gir Sangayoga i Oslo timer både i lokalet sitt og på nett. 

Et annet fantastisk tilbud er Online Yoga, som har eksistert helt siden 2013. Her kan du bli med på direktesendte timer fra din egen stue; og her kan du kjøpe et månedlig medlemskap, slik at du kan nyte baby yoga sammen med baby på dagtid, og ta deg en herlig kveldsøkt alene når babyen har sovnet for kvelden. 

I Ålesund hos Yoga Ålesund tilbyr de også timer i lokalet sitt i tillegg til online klasser, så dersom du ikke bor i byen er det mulig å delta på online klasser og kanskje ta turen innom når det passer deg – og møte mødre som ikke bor så langt unna deg selv.

God barseltid!

2 kommentarer om “Barselyoga for nybakte mødre”

  1. Min gravid-gruppe (vi var tre venninner som ble gravid nesten samtidig) hadde en interesse i å gjøer yoga.

    Dette var på 90-tallet, men vi fant ingen som utøv barselyoga i Bergen på den tiden. Nå ser det ut til at det er nærmest blitt en vane for gravide mødre. Dessverre har jeg nok født min siste unge…

    Ville vært interessant å se hvor stor forskjell det hadde vært å få litt pustetrening før jeg fødte min sønn.

    Svar
  2. Tusen takk for at du skrev om Sanga Yoga her <3 Stor klem!

    Svar

Legg igjen en kommentar