Bruk yogahjulet!

Mange ønsker å oppnå stillinger som krever mye bøying i ryggen, men er usikre på hvordan man kan oppnå perfekt styrke og fleksibilitet for å klare det. I yoga er det ingenting som kan hastes eller presses frem: men derimot er det hjelpemidler og stillinger som gjør andre stillinger enklere, så lenge du investerer tid i dem. Et av disse hjelpemidlene er yogahjulet. Men hva kan man egentlig bruke et yogahjul til?

Ulike stillinger

Med et yogahjul kan man få støtte til ulike stillinger, og i denne steg-for-steg serien fokuseres det på å bli mer fleksibel og gjøre heftigere bakoverbøyninger. Stillingene vi går gjennom er følgende:

  • Virasana
  • Ustrasana
  • Matsyasana
  • Urdhva Mukha Svanasana
  • Chakrasana

Bli med da vel!

Utstyr

Øvelser med yogahjul – steg for steg

Virasana – supported hero pose

Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 1 54 screenshot
Sitt på beina dine og legg yogahjulet like bak ryggen din.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 2 2 screenshot
Hold fast i hjulet mens du lener ryggen bakover.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 2 18 screenshot
Legg høyre arm på venstre albue og venstre arm på høyre albue, og la kroppen bøye seg inn i en fin strekk.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 2 37 screenshot
Hvis du ønsker å øke fleksibiliteten, kan du plassere hjulet enda lenger ned på ryggen.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 2 45 screenshot
Bøy deg ned igjen og la hendene holde på anklene dine.

..

Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 3 26 screenshot
Legg hjulet mellom beina dine. Sørg for at knærne er parallelle med hoftene.
For å være sikker på dette, kan du legge en yogablokk mellom knærne slik at de oppnår optimal avstand.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 3 27 screenshot
Løft tærne opp, og rull hjulet sakte bakover. La det møte kroppen din.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 3 43 screenshot
Hvis du syns det er vanskelig å ha tærne oppover, kan du legge dem ned igjen. Bøy deg bakover og legg hendene i gulvet eller på matten.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 4 0 screenshot
Pust inn og skyt hoftene fremover. Gå oppover med hendene dine så langt du kommer.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 4 45 screenshot
Bøy deg ned til hjulet igjen, og la hendene møte beina dine.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 5 12 screenshot
For å komme deg opp igjen, går du først litt frem med overkroppen, og lar hjulet følge med deg. Du har akkurat gjort et dypt strekk, så vær forsiktig med å ikke åpne stillingen for raskt. Ta tak i anklene dine og skyv kroppen sakte oppover.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 5 23 screenshot
Gå ned i barnets posisjon for å skape balanse i kroppen igjen.

Ustrasana – camel pose

Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 6 50 screenshot
For den neste øvelsen kan du ha hjulet på venstre side av beina dine. Rull hjulet sakte frem og tilbake noen ganger, mens du forblir i samme halvstående stilling.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 7 10 screenshot
Skyv hoftene fremover mens du løfter høyre arm over hodet og lar hjulet rulle bakover.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 7 18 screenshot
Bøy deg godt ned i stillingen, og juster hjulet hvis du trenger det.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 7 22 screenshot
Løft opp igjen mens du puster inn.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 7 18 screenshot 1
Og skyv deg ned igjen mens du puster ut. Gå opp og ned flere ganger. Gjerne repeter øvelsen med å ha hjulet på høyre side av beina også.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 7 54 screenshot
Deretter legger du hjulet mellom beina dine, og plasser hendene på det slik at fingrene peker mot kroppen din.
Skyv hoftene frem, uten å gå langt ned i strekket med armene. Dette vil åpne brystet ditt.

Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 8 22 screenshot
Etterhvert som du blir mer og mer klar, skyver du hjulet bort og lar hendene ta tak i anklene dine for å komme i en flott camel pose.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 9 11 screenshot

Hvis du ikke mestrer camel pose enda, kan hjulet hjelpe deg ytterligere. Plasser beina oppå hjulet. Knytt hendene og plasser dem nederst på ryggen. Skyv hoftene fremover.

Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 9 23 screenshot 1

Når du kjenner du har balansen, kan du plassere håndflatene mot hverandre og bøye deg ytterligere nedover.

Matsyasana – ørnen

Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 9 58 screenshot
Legg øvre del av ryggen på hjulet.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 10 9 screenshot
Legg albuene over hverandre og kryss hendene. Strekk deg bakover.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 10 44 screenshot
Så knytter du beina sammen ved å la venstre kne gå over høyre kne, og lar høyre fot komme frem ved yttersiden av venstre ankel.

Gjerne rull frem og tilbake ved å løfte hoftene litt oppover. Gi ryggen din litt massasje med hjulet.

Til slutt prøver du å gjøre deg så lang som du kan. Gjerne repeter med armene og beina motsatt vei.

Kobra / hunden som ser opp

Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 11 19 screenshot
La hendene være i skulderbreddes avstand.
Plasser ett og ett bein på hjulet.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 11 23 screenshot
La kroppen synke nedover, og dra skuldrene bakover. Løft hodet opp.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 11 32 screenshot
Du kan trene kjernemusklaturen ved å løfte deg opp og ned flere ganger i denne stillingen, samt at du kan bruke armene til å skyve deg frem og tilbake.

Chakrasana / bro

Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 12 42 screenshot
Plasser hjulet ved ryggen din, og rull deg bakover
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 12 51 screenshot
Plasser hendene i bakken.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 13 19 screenshot
Løft deg selv opp. Enkelt!
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 14 4 screenshot
Du kan også prøve denne: ta tak i hjulet med hendene og skyv deg bakover.
Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 16 18 screenshot
Når albuene kommer i gulvet, skyver du hoftene oppover.

Bonus

Yoga wheel drills to improve your backbend poses and overall flexibility ALL LEVELS 16 56 screenshot
Mens du står i bro, bruk hjulet til å hjelpe foten din til å gå inn mot hodet ditt og oppnå større fleksibilitet.

Video

Hjelp oss å få flere lesere - del med dine venner! 🙏
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Legg igjen en kommentar