Derfor er det viktig å drikke nok vann på trening

Vann bidrar til at viktige kroppsfunksjoner slik som forbrenning, blodomløp, organer og fordøyelse fungerer som de skal. At det derfor er viktig å drikke nok vann er noe alle har hørt, men det er noe usikkerhet om hvor mye er nok, og hvorfor er det så viktig å drikke ekstra når man trener, enten man svetter på yogamatta eller tar seg en løpetur i skogen. Det skal jeg forsøke å forklare i denne artikkelen.  

Hvorfor er det viktig å drikke vann når man trener?

Menneskekroppen består av 50-70% vann, og vann bidrar til et utallige viktige kroppsfunksjoner. Likevel klarer ikke kroppen vår å å lagre vann, og det må derfor tilføres nytt hver dag. Vi mister mye væske hver dag, og ved et væsketap på så lite som 5% kan kognitive evner og den fysiske ytelsesevnen reduseres, og vi kan oppleve hodepine og utmattelse. Da blir det naturlig nok vanskeligere å trene og holde seg i form.

Når man trener og er i mye fysisk aktivitet puster man og svetter man mer, og dette fører til et økt væsketap fra kroppen. Dette kan blant annet føre til tørrere muskler, noe som reduserer musklenes styrke, og man får mindre effekt av treningsøkten. Man får derfor et betraktelig større behov for å fylle på med ny væske når man trener.

Olympiatoppen forklarer at, i likhet med når kroppen er i ro, vil behovet for tilførsel av væske avhenge av kroppsstørrelse, muskel- og fettmasse, fysisk form, temperatur og treningsintensitet. Ved en halvtimes joggetur vil det vanligvis ikke være nødvendig å ta med en vannflaske, men ved lengre og hardere treningsøkter bør man få i seg væske.

Hvor mye vann bør man drikke i løpet av dagen?

De fleste har nok hørt tipset om å drikke 2 liter vann om dagen, men dette er noe unøyaktig. Faktisk er ikke engang de som jobber innen helse enige om hvor mye man bør drikke, eller når man bør drikke. Som regel holder det å drikke når man er tørst, men noen påpeker at når man blir tørst har man allerede et væsketap på 1-2%. Andre sier at det er få helsefordeler ved å drikke utenom tørste og at man blir tørst nettopp fordi det selvregulerte væskenivået i kroppen vår sier ifra om at det er på tide å drikke.

Likevel finnes det noen huskeregler som kan hjelpe hvis man ikke kun vil drikke når man er tørst. Kostholdsekspert Berit Nordstrand anbefaler at man drikker ca. 2 desiliter væske per kvarter når man trener. Når kroppen er i ro anbefaler hun å fylle på med ca. 30ml vann per kilo kroppsvekt per dag. Det vil si at en som veier 65kg bør få i seg omtrent 1,95 liter væske per dag (65kg x 30ml/kg : 1000 =1,95l).

Det er likevel greit å huske at man trenger ikke å få i seg all væsken ved å drikke. Omtrent 20% av det daglige væskebehovet får vi dekket gjennom matinntak. Forøvrig anbefales det også å ikke lytte for mye til tørstefølelsen når det er varmt eller man er veldig aktiv, da bør man i stedet tvinge seg til å jevnlig få i seg litt væske.

Har du flere tips? Legg igjen en kommentar under! ❤️

Kommentarer

  1. Takk for mange gode tips. Selv har jeg et godt tips, og det er å alltid ha en vannflaske i vesken/treningsbaggen/sekken. Da sparer jeg penger ved å fylle den opp, og har enkel tilgang på vann!

    Svar

Legg igjen en kommentar