Enkle tips for å takle stress

I hverdagen møter vi ofte på stress, enten vi har alt for mange oppgaver som skal være unnagjort eller konstant har dårlig tid. Stress er en del av manges hverdag, og de aller fleste av oss vil gjerne være foruten. Dette er en selvfølge, da stress får oss til å lide både psykisk og fysisk over tid. Derimot kan hverdagen bli enklere dersom man vet hvordan man skal takle stresset man møter på.

Her er noen enkle teknikker som kan gjøre stresset enklere å håndtere, slik at du kan roe deg selv ned og ta tak i utfordringen med et smil.

Spenn musklene dine

Avhengig av hvor mye tid du har, fokuserer du på en eller flere muskelgruppe i kroppen din. Hvis du velger å fokusere på flere enn én, tar du for deg en og en muskelgruppe. Begynn å stramme alle muskler i utvalgt muskelgruppe (f.eks. lårmuskulaturen eller magemusklene), og pust inn og ut ett par ganger mens du holder musklene anspent. Slipp musklene opp igjen, og gjenta det to-tre ganger for hver muskelgruppe, eller eventuelt fem-syv ganger for den ene utvalgte muskelgruppen. Det vil gi deg et lite pusterom, samtidig som du trekker energien din mot deg selv igjen når du føler at alt er kaos. I tillegg vil du bli mer bevisst på tilstedeværelsen din, da du vil legge merke til muskelgruppene som strammes. 

Hvis du har ekstra god tid, for eksempel om du ønsker å virkelig stresse ned etter en lang dag du aldri trodde skulle ta slutt, kan du legge deg ned på gulvet når du kommer hjem. Derfra tar du for deg muskelgruppe for muskelgruppe, helt fra pannen til tærne. Spenn musklene, og deretter lar du dem slappe av. Når du har fått undersøkt hele kroppen din, vil kroppen endelig ta seg en velfortjent pause etter den lange dagen.

smith major 4Ka4QwaSxMY unsplash

Vær kreativ med kunst

Fargelegging er en effektiv måte å bekjempe stress på. Studier har vist at spesielt mønstre som mandalaer er effektive mot stress, så det er kanskje ikke så rart at utformingen av mandalaer er knyttet opp mot noen av de mest fredelige menneskene i verden, nemlig de buddhistiske munkene. 

Det å finne frem fargestiftene og en malebok eller tegnebok for voksne er aldri for sent, uansett hvilket tall alderen din viser.

Hvis du heller ønsker en daglig utfordring innenfor mindfulness, som tar for seg både tegning, skriving og reflektering, er den kreative dagboken hos Bokklubben en fantastisk støttespiller, som vil gjøre hver eneste dag spennende.

swati h das LirdKxOXi40 unsplash

Meditasjon

Meditasjon kommer med utallige fordeler, og en av dem er mestring over stress. Ved å meditere jevnlig kan du styrke hjernen din og utvikle gode responser på stress. Selv om meditasjon kanskje ikke er et hjelpemiddel som kan brukes på 1-2-3, finnes det likevel gode og enkle meditasjonsøvelser som kan hjelpe deg med øyeblikkelig reaksjon til stress. Likevel har vi en nyttig guide til enkle meditasjonsøvelser i hverdagen. Ta også en titt på den korte guidete 1 minutts meditasjonen nedenfor.

Likevel er meditasjon et av de hjelpemidlene som trenger tid for å kunne effektivt hjelpe deg på lang sikt, slik at livsmestringen økes og stressnivået reduseres. 

Eteriske oljer og aromaterapi

De fleste forbinder kanskje aromaterapi med en lang massasje med gode dufter, men det trenger ikke være så avansert; ha med deg en liten flaske eterisk olje eller en utblandet variant i veska. Du kan enten snuse på den lille flasken når du møter på stress, eller smøre en mer utblandet eterisk olje på huden og dufte inn lukten for å senke stressnivået. Selv om det avhenger av din personlighet på hvilke dufter du anser som avslappende, er det derimot bevist at noen av de mest avslappende duftende er lavendel, kamomille, ylang ylang, appelsinblomst og bergamot. 

yogandha oils R8lltPCKew4 unsplash

Gå ut i solen

Hvis du har muligheten til å gå ut i solen, kan solen fornye energien din og løfte deg høyere i hverdagen. Still deg i solsteiken og lukk øynene. Pust inn og ut ett par ganger, og bli stående med åpne øyne ett par minutter i solen. Kjenn hvordan solen varmer og gir sjelen lys i en travel hverdag. 

stephen leonardi wPlzrculha8 unsplash

Avkjøl deg med kaldt vann

Når du kjenner at du har alt for mange ting som skal gjøres og ikke ser en ende på dagen, er det lett at stress tar overhånd. Da kan du bevege deg mot nærmeste vask og dryppe ett par dråper iskaldt vann på håndleddene. Ved å få kjølt ned hovedpulsårene, kan du roe ned kroppens høygir og få en følelse av stresslindring for å takle resten av dagen. Visste du forresten at det å stresse ned ved hjelp av vann har sitt helt eget navn, nemlig hydroterapi?

nathan dumlao kDxqbAvEBwI unsplash

Yoga

Hva ville vel denne listen vært uten yoga? Selv om du kanskje ikke har tid til en yogaøkt når du allerede har står midt i tidsklemma, er det et par asanas som er supre å utføre når du trenger å roe deg ned. Du trenger ikke gjøre alle i en sekvens, en holder i massevis!

Fremoverbøy
Løft hendene over hodet og pust dypt inn. Bøy deg fremover og så langt ned mot gulvet du klarer, mens du puster ut. Bli i denne stillingen mens du puster dypt inn og ut flere ganger, ca. 30 sekunder. På siste innpust, strekker du hendene over hodet igjen, og puster ut mens du lar hendene komme ned langs sidene igjen. Så enkelt!

Vipartiti Kirani
Hvis du har muligheten til å legge deg ned på gulvet ved en vegg, vil denne stillingen hjelpe deg med stress. Legg deg ned på ryggen og strekk beina opp langs veggen. La setemuskulaturen være helt nær veggen for å få beina så strake som mulig. Da er det bare å la beina slappe av, mens du puster inn og ut 5-6 ganger for å gi slipp på stresset.

shashi chaturvedula EyklrWNBxSM unsplash

Enkle pusteøvelser

Disse øvelsene er effektive både på barn og voksne, og tar kun et lite minutt å utføre når man trenger en liten pause fra hverdagen. Ta en titt på videoen nedenfor og finn din favoritt.

Hjelp oss å få flere lesere - del med dine venner! 🙏
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Legg igjen en kommentar