FAQ – yoga for nybegynnere

Endelig er du klar for å starte med yoga – men enda er det så mange spørsmål som kanskje ligger å trigger bak i hjernen din. Hva om du ikke klarer det? Hva om du gjør det feil? Eller kanskje ikke er myk nok? Vi har oppsummert de mest vanlige spørsmålene nybegynnere har når de skal starte med yoga.

Hvor mange ganger i uken bør jeg utøve yoga?

Det beste er selvfølgelig å utøve yoga hver dag, men dette er absolutt ingen kriterie for å oppleve de positive effektene yoga kommer med. Selv om du kun har tid til å utøve yoga en gang i uka, vil du garantert dra nytte av det. Derimot kan vi absolutt anbefale å heller sette av en liten stund hver dag eller annenhver dag for å gjøre praksisen mer helhetlig, enn å dra på halvannen times yoga ukentlig. Sistnevnte er selvfølgelig helt nydelig for kroppen, men du kan faktisk komme unna med 5 minutters yoga daglig – det er noe alle har tid til! Likevel må du gjøre det som føles best for deg og din hverdag, og vær stolt av det du får til. Ikke la deg bli overveldet over det du syns du burde gjøre, dersom du ikke kan gjøre det.

Når på dagen er det best å gjøre yoga?

Du kan utføre yoga når som helst på dagen, avhengig av når du føler deg mest komfortabel med det. Det anbefales alltid å utøve yoga på morningen, da man enkelt kan “starte motoren” og gjøre seg klar for en ny dag. Mange sverger også til yoga som en kveldsrutine for å roe ned etter en lang dag. Man trenger ikke gjøre sette av mye tid, litt vil gå en lang vei for å ha litt fokus på deg selv enten tidlig om morgenen før man får for mange inntrykk, eller sent på kvelden når man ønsker å avslutte inntrykkene for dagen. Ta en titt på denne artikkelen om hvordan yoga påvirker deg i løpet av dagen.
Husk derimot at det alltid er bedre å gjøre yoga når man kan, enn å ikke gjøre det fordi det krasjer med andre gjøremål man kanskje har på morgenen eller på kvelden.

danielle macinnes IuLgi9PWETU unsplash

Er yoga nok trening for meg?

Dersom du deltar på en yogaklasse uten å ta inn noen andre aspekter av en yogisk livsstil, vil ikke fysisk yoga være nok til å holde deg i form. Avhengig av hvilke treningsmål du har, vil det kanskje heller ikke være nok til å oppnå målene. Du kan gå ned i vekt ved å utføre yoga, avhengig av hva slags type yoga du utøver. I tillegg vil faktisk hvilken som helst type yoga, selv de mest restorative, være med på å redusere stress: og stress er en faktor som er med på å øke vekten. Hvis du ønsker at yoga skal kunne holde deg i form og la deg gå ned i vekt, må du derimot invitere alle de åtte grenene av yoga inn i livet ditt. Yoga handler like mye om hva du spiser og hvordan du spiser som å opprettholde en sunn livsstil, samt en jevn yogarutine som omhandler asanas, pranayama og meditasjon. 

Hvordan vet jeg hvilken yogastil jeg bør utøve?

Det kan være forvirrende å se på en timeplan på et yogasenter som tilbyr ulike typer yoga, eller å ta initativ til å lese om yoga, og innse at det finnes ulike yogastiler. Avhengig av hvordan du liker å bruke kroppen din, vil ulike typer yoga passe for deg. Den enkleste måten å starte en yogapraksis er ved å prøve seg på hatha yoga, som er mer klassisk yoga. Det vil gi deg et godt overblikk over hva yoga er, uten å utfordre deg for mye fysisk. I tillegg lærer du mye om pust, noe som er gunstig dersom du ønsker å utforske mer dynamiske yogastiler som ashtanga eller hot yoga. Hvis du kun er på utkikk etter å hvile og gå mer inn i deg selv, enten i kombinasjon med hardere trening eller hvis du ikke trener i det hele tatt, er restorativ eller yin yoga ideelt. Vi har tidligere oppsummert ulike stiler yoga for å gjøre valget enklere for deg. Det kan også være moro å prøve litt ulike klasser for å finne ut hvilken stil som fungerer best for deg.

Kan jeg spise før en yogaklasse?

Det er alltid lurt å utøve yoga på tom mage. Gjerne unngå å spise to timer før du skal delta på en yogaklasse. Dersom du spiser lite og ofte, kan du derimot komme unna med et lite mellommåltid nærmere yogaøkten, for å holde energinivået oppe. Du bør huske å drikke mye vann før en yogaklasse for å holde deg hydrert, spesielt hvis du skal utforske hot yoga. Hvis du prøver å opprettholde en yogisk diett, anbefales det å spise frisk og lett mat som siste måltid før en yogaøkt. En typisk yogisk diett omhandler frisk frukt og grønnsaker, samt nøtter, korn og belgfrukter. I tillegg er det gunstig med små inntak av meieriprodukter.

jamie street tb5A QTI6xg unsplash

Hvordan vet jeg om jeg utøver asanas riktig?

Selv om yoga ser enkelt ut for det blotte øyet, kan det være vanskelig å vite om du utfører hver asana riktig. Dette gjelder spesielt dersom du prøver deg på yoga hjemme, i stedet for å kunne bli korrigert av en yogalærer. På grunn av dette kan det anbefales å prøve en yogaklasse for å sjekke hvor mye korrigering du har behov for, og for å få den veiledning du trenger som en nybegynner. På nett finnes også en haug av yogavideoer hvor lærerne er aktive med å fortelle hvilke kroppsdeler du bør fokusere på, hva du skal passe på, samt hvor vekten skal flyttes for å få mest mulig ut av hver asana. Ofte kan derimot det å følge med en yogavideo på nett få deg til å kjøre gjennom ulike asanas i et høyere tempo enn du kanskje bør, og dette kan være nok til å ikke kunne få nok tid til å justere kroppen. Derimot er det genialt å kunne trykke på pause under videoen for å finpusse hver asana i sitt eget tempo, versus en yogaklasse i et yogastudio, hvor mange kanskje føler litt på prestasjonsangst. Uansett hvordan du pleier å utøve yoga, er det lurt å ta litt offline yoga helt alene innimellom, slik at du kan få en større oppfatning av det du prøver å lære under yogaklassene, enten det er på nett eller i et studio.

annie spratt l eemJU0vE unsplash

Kan jeg gjøre yoga mens jeg er gravid?

Hvert svangerskap er ulikt, og derfor må du alltid snakke med doktor eller jordmor før du begir deg ut på en yogareise under graviditeten. Det er oppfordring til mer og mer fysisk aktivitet under svangerskapet i forhold til hva som var normalen tidligere, og hvis du allerede pleier å utføre yoga, er det ingen grunn til å stoppe. Dersom du aldri trener og heller aldri har gjort yoga, bør du som nevnt spørre jordmor eller doktor hva de anbefaler deg, eller eventuelt finne en veldig rolig yogaklasse, for eksempel restorativ yoga. 

Uansett om du er erfaren med yoga eller ikke, er det flere posisjoner man må unngå når man er gravid. Det er ikke anbefalt å gjøre dype vridninger, pusteøvelser, stillinger hvor du ligger på magen og stillinger hvor du står opp-ned (f.eks. hodestående, delfinen og lignende). Alltid gi beskjed til yogalæreren din dersom du er gravid, slik at de kan modifisere eventuelle asanas for deg. Selv om du kanskje føler deg mykere enn vanlig, er dette fordi leddene blir mer fleksible når du er gravid eller under amming. Dette gjelder spesielt i hofter og bekken, da dette må utvide seg når du skal føde. Derfor må du ikke prøve å gå dypere inn i stillinger bare for at du føler deg mykere; da blir risikoen for å overbelaste deg selv veldig stor.

Jeg trodde yoga var sosialt. Hvorfor er det ingen som snakker under yogatimen?

Yogaklasser er et smeltepunkt hvor du kan møte nye venner, men det er ikke et treningsstudio hvor du kan snakke med sidemannen på tredemølla om gårsdagens begivenheter. Både før og etter yogatimen (kanskje enda bedre etter, da alle har fått smake på en ny opplevelse!) er det fullt mulig å møte nye venner og knytte sterkere bånd med andre yogaentusiaster, men under selve timen skal det være fokus på seg selv. Ingen ønsker å bli forstyrret når de skal prøve å skape et samhold mellom kropp og sinn. Et yogastudio er et rom for meditasjon og utvikling av bevegelse, hvor hver enkelt er i fokus. Det å snakke med sidemannen er ikke bare utrolig irriterende for læreren som prøver å dele kunnskapen sin, men også for andre i rommet som ønsker å forbedre praksisen sin.

kristina flour BcjdbyKWquw unsplash 1

Hva bør jeg ta med på en yogaklasse?

Du velger selv om du ønsker å ha løse eller tettsittende klær på deg under en yogaklasse, avhengig av hva du føler deg mest komfortabel med. Husk at du også må velge klær du enkelt kan bevege deg og strekke deg i. Det er også lurt å ta med en vannflaske. Avhengig av hvor du skal utøve yoga, bør du sjekke om du må ta med din egen yogamatte eller ikke. Så enkelt!

Hva gjør yoga annerledes fra vanlig uttøying?

Selv om yoga kanskje bare ser ut som uttøying, ligger det mye mer bak kulissene enn det. Uttøying er noe man gjør etter trening, mens yoga er trening. Man aktiverer og bruker både muskler og ledd mens man strekker seg. I tillegg er det viktig å bruke kroppen i takt med pusten, slik at man kommer i bedre kontakt med seg selv. Yoga kan både forbedre styrke, fleksibilitet og balanse, og det er 100% vanlig å føle seg utrolig støl etter en yogatime – det motsatte av hva uttøying etter trening egentlig skal føre med seg!

benn mcguinness ca0QqLGBDps unsplash

Kan jeg gjøre yoga selv om jeg ikke er myk?

Ja, du kan absolutt prøve deg på yoga selv om du ikke er fleksibel enda! Faktisk er det helt ideellt å starte med yoga når du er stiv som en stokk – du vil garantert bli imponert over utviklingen du får oppleve etterhvert. Utrolig mange tror de nærmest bør kunne gå i spagat før de deltar på en yogaklasse, men det er litt som å ville være en profesjonell salsadanser for å kunne bli med på et salsakurs. Det er nettopp derfor du skal delta på en yogaklasse, for å lær.

Hjelp oss å få flere lesere - del med dine venner! 🙏
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Legg igjen en kommentar