Forleng livet med latter(yoga)

Det sies at en god latter forlenger livet, og ikke uten grunn. Latter er noe av det snilleste, varmeste og mest positive vi kan gjøre i løpet av en dag, både for oss selv og andre. Et smil smitter fort, og ved å trekke på smilebåndene aktiveres automatisk hjernen din til å tro at du er lykkelig, selv om smilet ikke er spontant. Hjernen frigjør da dopamin og endorfiner (aka lykkehormoner) – noe som betyr at ved å endre uttrykket ditt, så endrer du sinnstilstand, og lurer hjernen din til å tro at du har vært vitne til noe som fikk deg til å smile. Dette er viktig kunnskap, spesielt for oss voksne: barn ler nemlig i gjennomsnitt 400 ganger per dag, mens vi voksne antas å bare le 14 ganger per dag – så det er jammen på tide å utforske latterens kraft ved å ta deg noen latterkuler ekstra på en daglig basis: for helsas skyld!

Et smittende smil

Inni kroppen vår finner vi såkalte “speilnevroner”. Disse er essensielle for utviklingen vår helt fra vi er nyfødte; dette er nemlig nevroner som får oss til å etterligne mennesker og ting vi ser rundt oss. Nybakte foreldre blir oppfordret til å bruke masse tid ansikt til ansikt med babyen sin, og det tar ikke mange månedene før en baby begynner å etterligne uttrykkene vi voksne serverer dem. Etterpå vil barn alltid kopiere andre barn de er sammen med, både på godt og vondt. Dette er takket være speilnevroner i hjernen vår, og det er nettopp derfor du ofte begynner å smile når du ser andre smile; eller begynner å le når du ser at andre ler. Nettopp derfor er det uhyrlig viktig å omgi deg med positive mennesker som er glade og optimistiske; det vil nemlig smitte over på deg.

neonbrand 5VcSuWePr8Q unsplash

Fenomenet fra 90-tallet

Det var på midten av 90-tallet at inderen Dr. Madan Kataria satt navn på en ny type yoga: latter yoga. Fenomenet hvor man samles for å le tok verden med storm, og i dag finner man over 5000 latterklubber på verdensbasis, hvor man rett og slett samles for å le sammen. Latteryoga er en type yoga som er en god blanding av enkle pusteøvelser, lattermeditasjon, enkle asanas og selvfølgelig – latter. En god latter for absolutt ingen grunn. 

Hvis man deltar på en time med latteryoga, vil man vanligvis gå gjennom litt oppvarming, hvor man har klapping og chanting – selvfølgelig er chantingen ikke sanskrit ord som man vanligvis går gjennom, men heller “ho, ho, ha, ha, ha”. Det er deretter vanlig å fortsette med noen enkle pusteøvelser. Da er man klar for å utføre de enkle latterkulene som kommer trillende på en snor når man får dreisen på det. Og det handler ikke bare om å le ut i det blå: man skal ha øyekontakt med de andre under mange av øvelsene, noe som igjen booster speilnevronene våre, ved å se at andre også ler. Helt nederst kan du finne en flott introvideo til latteryoga – sånn hvis du ikke er helt klar for å gapskratte i et rom med fremmede mennesker helt enda. Det er absolutt lov å øve seg litt hjemme på forhånd. Noe så enkelt som å le kan ofte virke utrolig flaut i et rom med mange mennesker, spesielt når man skal le uten grunn.

Kroppens positive effekt på latter

Hvis man trener, utløser man en haug av endorfiner og dopamin, noe som er kroppens lykkehormoner. En måte å kjempe mot depresjon er å trene, men det er langt fra alle som har tid eller ork til å pese seg ut for å kjenne lykkerusen. Da er det godt å vite at latter gjør det samme: ved å le, gir du kroppen en følelse av velvære, i tillegg til å være en naturlig smertestillende. 

Vi har tidligere omtalt pranayama som et vidundermiddel for å øke oksygenmengden i kroppen og for å få kontroll på pusten sin. Hvis du ikke har tid til å utføre pusteøvelser, vil heldigvis latter hjelpe deg godt på vei. En god latter er nemlig med på å både forbedre oksygenmengden i blodet, i tillegg til å forbedre pusterytmen. 

Kroppen lager også flere veksthormoner når du har et skikkelig latteranfall, noe som er med på å reparere indre organer og muskler – men de indre fordelene stopper ikke der. Inni oss har vi fem typer hjernebølger, og en av dem er gammafrekvensen. Dette er den hjernebølgen som hjelper hukommelsen, og også er den frekvensen vi slår oss inn på når vi oppnår høy og sann meditasjon. Ved å le, kobler vi også på gammafrekvensen: noe som da har en positiv påvirkning på hukommelsen vår. Latter er med andre ord også en super terapi for eldre med hukommelsesvansker (og helt ærlig, hvis vi voksne kun ler 14 ganger per dag… så er det vel naturlig at man glemmer fort når man blir eldre?).

33a11304 47d2 4ef2 a9f2 75c597421417

Latteryoga i Norge

I Oslo finner man en egen lattergruppe som møtes jevnlig, i tillegg til en lattergruppe i Stavanger, hvor man blant annet kan ta instruktørkurs i latteryoga. Det er også mulighet for å delta på latteryoga i Trondheim. Den norske listen er selvfølgelig ikke komplett uten Herdis, som deltok i Norske Talenter i 2018, og er pioneren til latteryoga i Norge, kan du få bli med på et festlig kurs. Herdis avholder kurs i ulike deler av landet, på bestilling, slik at hver og en nordmann kan gjøre livet mer lattermildt og lykkelig.

Verdens latterdag

Den første søndagen i mai avholdes verdens latterdag, og rundt om i verden holdes det flere lattergrupper, som garantert gir deg et smil om munnen og gjør dagen lysere. Det var grunnleggeren av latteryoga som sørget for å få en slik dag på kalenderen, og hensikten er at mennesker skal bli mer bevisst på de helsebringende effektene latter har – i tillegg til de sosiale godene det kommer med. Verdens latterdag er en dag fylt av latter, hvor du har alle gode grunner til å få alle du møter i løpet av dagen til å le litt sammen med deg.

Bli med på latteryoga

Hjelp oss å få flere lesere - del med dine venner! 🙏
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Legg igjen en kommentar