Hoppetau test: Dette er de beste hoppetauene

Våre produkttester og guider baserer seg på spesifikasjonene til produktene, pris og andre brukeres erfaringer og tilbakemeldinger.

Er du på utkikk etter et nytt hoppetau? Du er ikke alene. Hoppetauet har virkelig blitt et stort trendsymbol under pandemien, og det ser ikke ut som det er på vei nedover igjen selv om restriksjonene har lettet. Det er jo nemlig få treningsapparater som kommer med en superrimelig prislapp, passer inn i håndvesken, har minimalt med vekt, kan brukes av hele familien OG gir deg bedre trening enn løping.

Hoppetauet, som av mange blir sett på som en utdatert treningsform, kommer med alle de overnevnte fordelene, pluss mye mer. Enten du ønsker å ta med deg treningsvennen din (les: hoppetauet) på ferie eller ikke ønsker å forlate hjemmets fire vegger, kan hoppetauet gi deg en total kroppstrening hvor kaloriene tikker nedover i takt med svetten. Og det beste av alt: det er supergøy.

Du trenger ingen form for erfaring for å ta tak i hoppetauet og trene litt. Alt du trenger er et hoppetau av riktig størrelse, et godt underlag, komfortable klær og eventuelt en god spilleliste med høyt tempo. Selv om det ikke er mye som kan gå galt med et hoppetau, er det likevel måter å optimisere treningen på. I denne artikkelen kan du finne nyttig informasjon om hoppetau, hvordan du får best trening med et hoppetau, og selvfølgelig: de beste hoppetauene på markedet.

Nettbutikker jeg anbefaler å handle hoppetau hos

Her får du norsk service, rask frakt og 14 dagers angrerett – og selvfølgelig ingen skjulte kostnader som toll eller moms.

Hoppetau test – her er de 5 beste hoppetauene

1. OMPY Speedrope Pro – Testvinner!

Skjermbilde 2021 07 14 kl. 15.54.51

Dette hoppetauet fra OMPY er laget for å holde høy hastighet og har roterende håndtak som gir et sikkert grep.

  • Lengde: 3 meter
  • Lengden kan justeres
  • Laget av kvalitetsmaterialer
  • Mye for pengene

2. Star Gear Speed Rope – En god nummer to

star nutrition gear speed rope

Dette hoppetauet fra Star Nutrition har egentlig alle egenskapene man ser etter.

  • Justerbar lengde på opptil 3 meter
  • Behagelig håndtak
  • Tau laget av mykt PVC-materiale
  • Leveres med flott oppbevaringspose
  • Effektiv til å trene alt frastyrke til smidighet og utholdenhet
  • Lav pris

3. Master Speed Rope Pro – Solid hoppetau med aliminiumshåndtak

master1

Master Speed er et hoppetau som passer best for deg som driver med høyintensivstrening. Mange som driver med eksplosiv idrett eller crossfit bruker ofte hoppetau med tyngre håndtak. Dette er med på å hjelpe til med kjappere rotasjoner og bedre kontroll.

  • Totaltvekt på 230 gram
  • Maks-lengde: 2,9 meter
  • Fin oppbevaringspose er inkludert i pakken
  • Sterke, tunge håndtak
  • Passer for deg som vil «gi det lille ekstra»

4. Venium Challenger Hoppetau – Med ergonomiske håndtak

venum1

Av alle hoppetauene i testen, så var det ingen andre produkter som hadde et like behagelig håndtak som Venium Challenger.

  • Kulelagre integrert i håndtaket
  • Laget i vinyl
  • Totallengde på 275 cm
  • Passer godt for kampsportsutøvere

5. Gymstick Pro Jump Rope – Mye kvalitet til en lav pris

projump1

Gymstick har produsert det som viser seg å være testens billigste hoppetau. Et godt valg for deg som ønsker noe som har en god kvalitet, men som også er lavt priset.

  • Justerbar med en klemme på håndtaket
  • 2,7 meter langt
  • Godt priset
  • Håndtaket i plastikk kan virke litt «lett», noe som egentlig ikke er en fordel.
  • Passer både barn og voksne

Hva er et hoppetau?

De fleste har nok hoppet med et hoppetau før. Som barn er hoppetau et gøyalt tidsfordriv, enten man hopper alene eller sammen med venner. Derimot finnes det ingen aldergrense på hoppetau, og det er positivt for både koordinasjon og kondisjon å fortsette med hoppetau til man er langt over pensjonsalder. Enkelt forklart er et hoppetau et tau med to håndtak som brukes ved å svinge tauet rundt kroppen. Du hopper over det når det passerer under beina dine.

Den enkleste måten å bruke et hoppetau på er å simpelthen hoppe over det når det kommer nær beina, men det finnes også mer avanserte måter. Det går an å la tauet gå under beina to ganger for hvert hopp, eller hoppe to ganger for hver rotasjon. Andre bruker det også til mer dansende bevegelser, eller enkelt og greit som en oppvarming eller avspenning etter trening. Likevel kan et hoppetau by på en fullverdig treningsøkt i seg selv.

Kjapp trening med hoppetau

Det sies at det enkle er ofte det beste, og det gjelder også når det kommer til trening. Hoppetau er et av de beste eksemplene på dette, da det er et enkelt treningsapparat, men kommer med utallige fordeler.

Ved å hoppe, trener du knær, ankler og hofter. Disse kroppsdelene er direkte utsatt når du hopper med et hoppetau, men du trenger ikke være redd for å overbelaste dem: hvis du hopper på riktig måte, har det mindre påvirkning på knær, ankler og hofter enn ved jogging og løping.

Men det er ikke bare knær, ankler og hofter som får kjørt seg mens du hopper. Å trene med et hoppetau gir også leggene, lårene, hamstrings, kjernemuskulaturen, biceps og skuldre en god treningsøkt. Det å hoppe en bevegelse vi utfører uten å tenke på hvilke muskelgrupper vi strammer – det skjer automatisk og har vært automatisk for kroppen vår siden vi var små. Siden hopping med et hoppetau skjer med raske bevegelser, vil også hjerterytmen øke i et raskt tempo. Flere studier tilsier at 1 minutt med hoppetau tilsvarer 2 minutter med rask gange eller jogging; med andre ord, du kan trene over dobbelt så kort tid med et hoppetau i stedet for å jogge, og få like mye ut av det.

Forbedre ytelsen din med et hoppetau

Listen over fordeler slutter ikke bare ved hvor intenst du trener med et hoppetau, eller hvor mange muskelgrupper du trener. Du vil også forbedre smidigheten din, takket være raske bevegelser med beina. Hoppetau er derfor et fenomenalt tillegg hvis du trenger å forbedre smidigheten, for eksempel i forbindelse med basketball, boksing og volleyball.

Du vil også forbedre koordinasjonen din, da du må styre både kroppen og hoppetauet samtidig. Hvis du syns det er enkelt å gjøre basishopp, kan du begynne å leke med mer dansende bevegelser: da vil du forstå hvor mye koordinasjon du faktisk kan trene under en enkelt øvelse. Balansen vil også øke i takt med koordinasjonen og smidigheten din.

En enkel løsning

Visste du at Norge har høyest prosent antall mennesker med benskjørhet, også kjent som osteoporose, i hele verden? Derimot har en studie vist at det å hoppe kan være med på å bygge tykkere og sterkere ben i kroppen. Med andre ord er det lurt å finne frem hoppetauet et par minutter til dagen, slik at du kan bygge en solid fasade i kroppen din. Og selv om det hjelper deg å forebygge osteoporose eller ikke, har hoppetauet som allerede nevnt mange positive helsebringende fordeler.

Kort oppsummert er det fire enkle grunner til hvorfor hoppetauet bør bli din nye daglige treningspartner:

  • Man brenner utrolig mange flere kalorier med hoppetau enn for eksempel med gåing eller jogging.
  • Av alle hjemmetreningsprodukter, så er det kanskje det aller billigste?
  • Du legger automatisk til enda en øvelse i treningshverdagen din – hopping!
  • Øvelser med hoppetau vil forbedre koordinasjonen samt balansen din
Mann med hoppetau

Slik bruker du et hoppetau for best mulig treningseffekt

Som mange andre treningsformer, f.eks. yoga, starter alt med en fin positur. Dersom du har riktig holdning i kroppen, vil musklene være plassert riktig, og du får mest mulig ut av treningen din. Når du skal hoppe med et hoppetau, må du sørge for at skuldrene skal være trukket nedover og bakover slik at brystet er åpent, ryggen skal være strak, og øynene skal se rett fremover. Sett albuene i midjen, og trekk dem ca. 5 cm ut fra kroppen din. Hendene skal peke utover.

Med beina er det lurt å prøve basisbevegelser først. Det enkleste er å gjøre et enkelt hopp for hver rotasjon du utfører med hoppetauet, eller et enkelt dobbelthopp (et høyt og et lite hopp) for hver rotasjon med hoppetauet.

Av alle videoene jeg fant på Youtube, så føler jeg at dette er den som gir best innsikt i forskjellige måter å bruke hoppetauet på:

Vanlige feil man gjør med et hoppetau

Selv om det egentlig ikke er mulig å gjøre for mange feil med et hoppetau, er det likevel metoder og tips man bør tenke på før man skal hoppe med et hoppetau. Dette gjeder spesielt dersom du skal hoppe flere ganger i uka over en årrekke. Hvis du ikke har riktig holdning eller teknikk, vil du ikke kunne se like gode resultater og/eller eventuelt overbelaste deler av kroppen din over tid.

  • Ikke plasser hendene helt ytterst på håndtakene. Det vil gi deg mindre kontroll over bevegelsen. I stedet for, tar du tak så langt inn på håndtakene som du klarer, altså nesten hvor håndtakene møter tauet.
  • Billig er ikke alltid bra – hvis du velger et hvilket-som-helst hoppetau fra en billigkjede, eller eventuelt en barnebutikk, vil det være vanskeligere å trene med hoppetauet. Du trenger litt tyngde i håndtakene.
  • Ikke la håndleddene være for langt fra hverandre. En grei huskeregel er å sette albuene i midjen, og deretter skyve dem ca. 5 cm ut fra midjen. Etter dette lar du ikke håndleddene gå helt ut mot sidene, men heller nesten strakt nedover. Da vil det være mye lettere å gjøre mer avanserte triks, som å krysse tauet og lignende.
  • Husk å opprettholde en fin positur.
  • Ikke hopp for høyt. Mange blir veldig engasjerte når de starter med et hoppetau, og ønsker gjerne å hoppe høyest mulig. Dette resulterer også med at tauet og armene følger etter kroppen oppover. Da er det lett å snuble i tauet og falle. Ta små hopp, par ett par centimeter over bakken, til du har funnet rytmen din.

Jeg vil også anbefale videoen under. Den viser de vanligste feilene folk gjør når man bruker et hoppetau.

Du kan selv søke etter relevante videoer på Youtube. Jeg vil anbefale deg å bruke fraser som «Jumping rope», «Jumping rope exercises» og «Jumping rope beginners» for å finne inspirasjon til øvelser da det ligger få videoer ute på norsk.

Ofte stilte spørsmål

Hva er normal lengde på et hoppetau?

Mellom 2,5 og 3 meter er normalt, men mange hoppetau har justerbar lengde.

Hvorfor er hoppetau bra trening?

Mange tenker at hoppetau kun kan brukes som en kondisjonsøvelse. Det stemmer ikke. Slike øvelser er også med på å bygge opp kroppen til å bli bedre koordinert. I tillegg får du en bedre kroppskontroll. Vektløftere velger ofte å benytte seg av hoppetau mellom tyngre vektøvelser for å holde intensiteten oppe i treningen. Det kan være et godt tips hvis du også interesserer deg for styrketrening.

Kan de anbefalte produktene brukes av barn og eldre?

Ja, det kan de. Hvis du kjøper inn et hoppetau for barn, så vil jeg absolutt anbefale at du kjøper inn et som har justerbar lengde. På den måten kan både voksne og barn i familien benytte seg av det.

Hvordan finner jeg riktig lengde på et hoppetau for meg?

For å sjekke om hoppetauet ditt har optimal størrelse, skal du ta tak i et håndtak med hver hånd. Sett ett bein på midten av tauet, og dra håndtakene opp til brystet ditt slik at de er på en horisontal linje. Hvis toppen av håndtakene rekker deg til armhulene, vet du at hoppetauet er riktig lengde for deg og din kropp. Dersom de ikke rekker helt opp, er hoppetauet for lite, og vil være vanskeligere å håndtere. Derimot, hvis det er for langt, er det enkelt å justere det ved å knytte ett par knuter under håndtakene på hver side av tauet. Noen hoppetau, spesielt dem som er mer proffe, har også muligheten for å justeres i lengden.

Hvor lenge skal jeg hoppe?

Hvis du ikke har hoppet tau siden barneskolen, og ellers ikke trener mye, er det kanskje lurt å begynne i det små. Prøv å gjøre intervaller på 30 sekunder med hopping og 30 sekunder pause. Ta så mange repetisjoner som du ønsker. Etterhvert som du håndterer det, kan du prøve med 60 sekunder eller ett par minutter med en kort pause.

Har du innspill eller spørsmål? Har du forslag til andre produkter som vi ikke har inkludert i testen? Legg igjen en kommentar under! 🙏

Hjelp oss å få flere lesere - del med dine venner! 🙏
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Annonse: Denne siden inneholder annonselenker som støtter driften vår.

2 kommentarer om “Hoppetau test: Dette er de beste hoppetauene”

  1. Takk for dette. Jeg er enig i at hoppetau med aliminium er mye bedre enn plastikk.

    Før var jeg ikke av den oppfatningen. Men det kan ha å gjøre med at jeg var en liten pjokk som hadde minner fra da jeg var barn. Da vi trente (lekte?) med hoppetau på barneskolen, så handlet det i stor grad om å hygge oss.

    Nå handler det om å ta høyintensive repetisjoner mellom hver gang jeg løfter tungt.

    Svar
  2. Godt at dere belyser problemet med å kjøpe billige hoppetau. Hadde selv en treningspartner som absolutt insisterte på at vi kjøpte det billigste fra sånn jalla kina-butikk.

    Her er noen av ulempene med å spare penger på sånt:

    – Håndtakene er dårlige
    – Elendig funksjon til å justere lengden på tauene. Noen av dem er ikke engang justerbare!
    – De blir ødelagt fort i området mellom håndtak og tau

    Så folkens: bruk gjerne 200-400 kroner på et godt hoppetau. Det er verdt det.

    Svar

Legg igjen en kommentar