Kan trening motvirke kviser og uren hud?

Når man sliter med uren hud, så er man nærmest desperat etter å finne måter som kan gjøre at man blir kvitt problemet.

Dette er en grunn til at hudpleie-selskapene tjener ville summer på ungdom i sin beste alder. Hver gang ungdommene kjøper en hudpleieserie som ikke fungerer, så går de direkte videre til neste.

Og sånn kan de ofte holde på i hele ungdommen – helt til hormonene roer seg ned og man får finere hud igjen.

Men hva med trening? Kan det være så enkelt som at trening (og da spesielt yoga) kan hjelpe huden med å bli bedre?

Forskningen sier: tja

Det finnes en god del forskning på emnet. Dessverre er det ikke noen forskningsresultater som helt klart kan vise en tydelig korrelasjon mellom uren hud og trening.

La oss ta et eksempel fra to velkjente nettsider.

Denne artikkelen fra aaptiv.com mener bestemt at trening faktisk gjør huden din VERRE. Dette skjer fordi man svetter, noe som åpner porene. Når porene er åpnet i et miljø som kanskje ikke er så “rent” (som for eksempel et treningsstudio), så vil porene fylles med skitt og smuss.

Det gjør huden verre.

Motstridende rapporter får vi for eksempel fra nettsiden “Pure Skin Coach”. Her mener de at trening gjør at blodet flyter lettere rundt i kroppen, noe som minimerer sjansen for akne-utslett. I tillegg hevder de at kroppen generelt slapper mer av etter at man har trent. Dette minimerer risikoen for “stressrelaterte kviseutbrudd”.

Hvorfor blir ikke forskerne enige?

Trening har en ufattelig stor innvirkning på mange ulike ting i kroppen. Derfor er det jo riktig at trening både kan gjøre huden verre, men også gjøre den bedre.

Med andre ord: det er individuelt.

Hvis du har veldig lett for å få mye kviser når du er stressa, så vil du nok nyte godt av trening. Men hvis du har en hud som har veldig åpne porer – og trener på et treningssenter med skitten luft, så vil du nok kanskje slite litt etter trening.

Husk at du også kan få kviser på ryggen hvis du trener i bar overkropp. Mange tror at det er lurt å sprade rundt i bar overkropp når de trener utendørs på sommeren. Dette er ikke nødvendigvis sant.

Jeg ville kanskje kjørt noen dager med klær og noen dager i bar overkropp – for å se resultatet over en lengre periode.