Kettlebells: Markedets 4 beste kettlebells til hjemmetrening

Våre produkttester og guider baserer seg på spesifikasjonene til produktene, pris og andre brukeres erfaringer og tilbakemeldinger.

Kettlebells er noe et hvert treningssenter med respekt for seg selv bør ha. Det er dog et ganske komplisert produkt å kjøpe inn til å ha hjemme.

For det første er det et utrolig kompakt og tungt produkt, noe som kan skape trøbbel når det skal fraktes. I tillegg er det mange som er usikker på hvilken kettlebell man skal kjøpe – og ikke minst hvor mange man skal kjøpe inn. Dette er spørsmål vi skal hjelpe deg med i denne artikkelen.

Om du skal kjøpe deg en eller flere kettlebells, anbefaler jeg disse norske nettbutikkene: Gorilla Sports og Gymgrossisten.

Vinnere av vår kettlebells-test

Vi starter med en oversikt over vinnerne av testen, deretter mer info om hvert enkelt produkt. Du finner mer informasjon ved å scrolle nedover og lese under tabellen.

#Produkt
1Contrast Vinyl KettlebellSoleklar testvinner!
2Konkurranse-Kettlebells – For deg som bare skal bruke èn hånd
3Kettlebells i hardplast– For deg som vil ha et mykere materiale
4Abilicia Kettlebells– For deg som skal løfte virkelig tungt

1. Contrast Vinyl Kettlebell– Best i test

contrast

Norges beste og mest fleksible kettlebell. Det var aldri noe tvil om at dette er produktet vi anbefaler.

  • Kommer i en rekke forskjellige størrelser (3 – 20 kilo)
  • Flott design
  • Svært godt håndtak som gir godt grep selv på svette håndflater
  • Vinylbelagt
  • Veldig skånsom mot parkett-gulv

Passer for alle

Skal du ha en liten kettlebell fordi du nettopp har begynt å trene? Eller skal du kjøpe inn en gave til en styrkeløfter på 120 kilo? Ikke noe problem. Contrast Vinyl Kettlebell fungerer til begge formål.

Ikke bare får du disse produktene i en rekke forskjellige størrelser. De er også utformet slik at man kan bruke både èn og to hender når man trener med dem. I tillegg er de veldig billige sammenlignet med andre konkurrerende produkter på markedet. Og bedre kan det vel knapt bli?

Vi la også merke til at undersiden var fin og skånsom mot gulvet vårt. Det samme kunne vi ikke si om alle de andre produktene i testen…


2. Konkurranse-kettlebells– For deg som skal bruke èn hånd

konkurranse

Hvis du skal ha markedets beste konkurranse-kettlebell og er villig til å betale en god sum for det: here you go!

  • Premium kvalitet
  • Premium pris (ja, denne er dyr…)
  • Konkurranse-kettlebell som fungerer til èn-hånds-trening
  • Svært høy kvalitet på det ubehandlede håndtaket
  • Kiloangivelse står i små bokstaver på produktet

Passer perfekt til seriøse utøvere

Der hvor testvinneren begynte på 3 kilo og passer nybegynnere, så har denne konkurranse-versjonen en nedre vektkategori på 8 kilo. Og hvor testvinneren var ment for å brukes med to hender, så skal denne kun brukes med èn hånd.

Dette er med andre ord en kettlebell som fungerer best til deg som virkelig vet hva du ønsker. Denne er også støpt i solid stål, noe som gjør at materialet kan virke tungt mot gulvet. Her anbefaler vi at du bruker en ordentlig treningsmatte som underlag.


3. Kettlebells i hardplast– For deg som vil ha et mykere materiale

hardplast

Et veldig godt valg for deg som ønsker et tøft design i hardplast.

  • Laget i hardplast – og kan fungere mot vanlig gulv
  • Kul Gorilla Sports-logo på hver ketlebell
  • Fås helt ned i 2 kilo og opp til 20 kilo
  • Et bredt håndtak som kan gripes med begge hender
  • De minste versjonene kan også tas med til treningsstudio i bagen din

For deg som ønsker å gjøre det billig

Vi skal også innrømme at vi i Shanti reagerte veldig positivt da vi så prisene på Kettlebells i Hardplast. De koster jo knapt noenting!

I tillegg var vi veldig imponert over materialvalget. Til tross for at det er hardplast utenpå, så er de fylt med noe tunge materialer (som vi ikke er helt sikre på hva inneholder). Uansett: det gir en litt annen følelse enn andre kettlebells. Her er tyngdepunktet veldig sentrert i midten av produktet, noe du kan kjenne forskjellen på når du svinger produktet fra èn side til en annen.

Det betyr ikke at det er et dårlig produkt. På ingen måte. Og det er absolutt verdt de pengene det koster. Men du skal være obs på at dette er en litt ANNEN type kettlebell sammenlignet med andre produkter.


4. Abilicate Kettlebells– For deg som skal løfte tungt

abilica

Dette produktet kan du få helt opp til 32 kilo. Det gjør det til den tyngste kettlebellen på det norske markedet. Passer best for deg som har trent over en lengre periode.

  • Internasjonal bestselger
  • Mange ganger utsolgt for enkelte størrelser
  • Litt glatt håndtak ved svette håndflater
  • Matt, fin og nøytral farge
  • Finnes helt opp mot 32 kilo

For deg som ønsker noe enkelt

Abilica er et verdenskjent treningsmerke for alle som kjøper hjemmetreningsutstyr. De har også en kettlebell som er helt OK. Vi kan ikke si at vi varmt anbefaler denne, men tar den med rett og slett fordi det er det eneste alternativet som har en vektklasse over 30 kilo.

Et helt OK, monotont og kjedelig produkt. Men den gjør absolutt jobben.


Hvorfor trenger man kettlebells når man trener?

Den riktige fomuleringen av spørsmålet vil egentlig være:

Hvilke øvelser er det man kan gjøre med kettlebells som man ikke kan gjøre med annet treningsutstyr?

Med andre ord: hvilke begrensninger er det som finnes på de treningsstudioene som ikke har kettlebells tilgjengelig?

For å svare på det spørsmålet, så anbefaler jeg Youtube-videoen under. Den viser hele 50 ulike styrkeøvelser man kan utøve med kettlebells. De aller færreste av dem kan gjøres uten slikt utstyr – og heller ikke med andre lignende produkter:



Begynner du å bli overbevist allerede?

Hvis ikke, så har vi også skrevet en liste under om hvilke fordeler denne type treningsutstyr gir. Altså: hvorfor vil kroppen din ta nytte av det – og nøyaktig hvilke områder på kroppen vil trenes bedre?

Liste: Fordeler med kettlebells

Kettlebells er nok et mye mer fleksibelt og brukervennlig treningsredsskap en du tror. Mange ser bare en en form for jernkule og tenker at «den kan man vel svinge frem og tilbake». Men det er helt utrolig hvor mye effekt denne jernkula kan gi kroppen din hvis du bruker den riktig.

#1: Ekstrem fleksibilitet – et «alt-i-ett»-produkt

Kettlebells kan brukes aktivt til alle de fire hovedkategoriene innenfor trening:

  • Kondisjon
  • Styrke
  • Balansetrening
  • Fleksibilitet

Dette gjør kettlebells til en av de mer fleksible treningsproduktene på markedet. Til tross for at det er et super-enkelt produkt, så tilbyr det muligheten for effektiv og trygg trening som gir raske resultater.

#2: Godt treningsredskap for kjernemuskulaturen

Det er et par grunner til at kettlebells er veldig bra for å trene kjernemuskulaturen.

De flest øvelser i Youtube-videoen over er såkalte ballistiske treningsøvelser.

Ballistisk trening er en treningsform som fokuserer på maksimal akselerasjon med tung vekt – og minimal hvile mellom hver repetisjon. Disse eksplosive bevegelsene stimulerer magemusklene utrolig godt. Men denne type treningsform krever en god del av deg: blant annet stabile og repeterende tunge løft. I tillegg bør du ha en koordinert og kontrollert pust ettersom det er en intens treningsform.

I tillegg er mange kettlebells-øvelser roterende. Det vil si at du svinger jernkulen fra èn side av kroppen til den andre. Dette har to fordeler:

  • Du får trent balansen i kjernemuskulaturen på en mye bedre måte
  • Når du svinger kettlebellen fra side til side, så kan du være sikker på at du trener alle delene av kjernemuskulaturen. Det er en mye mer effektiv treningsform enn stillestående øvelser som for eksempel «planke».

Dette forklarer primært hvorfor veldig mange profesjonelle idrettsutøvere trener med kettlebells. De trenger å ta seg forbi motstanderen på en kjapp måte uten å risikere skader som følge av den eksplosive bevegelsen. I tillegg vil den sterke kjernemuskulaturen hjelpe dem med å stå oppreist hvis man får en dytt i skulderen.

#3: Forbedret kroppsbeherskelse og koordinasjon

Kettlebells-øvelser ser kanskje enkle ut, men de krever god kroppsbeherskelse. Man svinger dem fra side til side, mellom beina dine og over hodet. Dette gjør at du hele tiden må få med kroppen på nye, tunge øvelser.

Dette vil være med på å bygge opp det man på engelsk kaller muscle memory. Altså at forbindelsen mellom din hjerne og musklene blir forbedret – og at du kan benytte disse musklene betydelig raskere når du trenger dem i andre sammenhenger.

«Vanlig» styrketrening med maskiner vil være mye mer statisk og vil ikke kreve like mye dynamikk.

#4: Perfekt redskap til å gå ned i vekt

Mange som skal gå ned i vekt overser styrkeapparater- og -redskaper. Det er en stor feil.

Kettlebells er bare èn av flere tyngre treningsredskaper som effektivt kan hjelpe deg med å gå ned i vekt. Det finnes en rekke effektivt kardioøvelser du kan prøve å utføre. Vi i Shanti-teamet har i stor grad brukt Youtube-videoer for å trene hjemme. Og det er en kettlebells-video som kanskje er den som har fått oss til å svette mest:



AceFitness har gjort en studie som viste at intensiv kettlebells-trening kan brenne så mye som 20 kalorier i minuttet!

Det tilsvarer altså en kalorinedgang på 400 kalorier hvis du driver en intensiv 20-minutters-kettlebell-treningsøkt. Det er helt ville tall som du knapt ser med noen annen trening.

Vi mener i hvert fall bestemt at dette er en av de beste treningsmetodene for deg som ønsker å gå ned i vekt uten å løpe/sykle. Det å bruke timesvis på tredemølle eller sykkel er ikke noe de fleste orker i lengden. Intensiv styrketrening er ikke bare like bra (eller bedre) for vektnedgang. Det gir også betydelig bedre og raskere resultater.

#5: Får kroppen til å bevege seg bedre (mobilitet + fleksibilitet)

Kettlebells hjelper på å gjøre kroppen mer fleksibel sammenlignet med hvis man utfører typiske isolasjonsøvelser. Du kan tenke deg at det å svinge en jernkule rundt vil tvinge kroppen til å beherske en rekke forskjellige koordinasjonsøvelser. Ikke bare må du hele tiden være obs på kraften i kettlebellen for å unngå skader. Du må også lære deg å holde den akkurat langt nok unna kroppen til at du får maksimalt effekt og kan utføre øvelsene raskt.

En naturlig reaksjon er å gradvis forbedre mobiliteten ved å pushe grensene dine sakte, men sikkert. Men etter en viss periode, så vil du lett kunne se at du har fått en mye bedre fleksibilitet. I tillegg til at du selvfølgelig har blitt sterkere i både «vanlige» muskler og kjernemuskulatur.

#6: Gir bedre holdning i ryggen

Kettlebells er en utrolig god måte å trene ryggen på. Mange snakker ofte om biceps, triceps, mage og lår. Dette er typiske muskelområder som blir trukket frem av de som higer etter skjønnhetsidealet.

Men det å ha en sterk rygg som gir en god holdning er utrolig viktig for både helse og utseende. Hvis du utfører en av de mest populære øvelsene som heter «Kettlebells Swing«, så vil du øke muskulaturen i:

  • Setemuskulaturen
  • Baksiden av lår
  • Korsrygg
  • Øvre del av rygg
  • Til dels også skuldrene

….og tro oss: det kommer til å gjøre holdningen din mye bedre sammenlignet med hva den allerede er.

pexels ivan samkov 4164843

De forskjellige typene kettlebells

Treningsutstyr-produsentene har bestemt seg for å lage kettlebells i mange forskjellige farger og fasonger. Men det er egentlig bare èn ting som gir et tydelig skille på de forskjellige typene.

#1: Konkurranse-kettlebells

konk

Som du kan se fra bildet til venstre, så er konkurranse-kettlebells mye smalere i håndtaket og har et firkantet design.

Disse er utviklet slik at man kun kan bruke dem med èn hånd.

Fordelen er kanskje ikke så åpenbar. Men disse kettlebellene er utrolig mye lettere å bruke med èn hånd uten at du mister grepet.

Ulempen er dog rimelig tydelig: dette er et produkt som kun kan brukes med èn hånd. Det vil si at du eliminerer typiske øvelser som Kettlebell Swing, øvelsen som heter «Halo» og andre nybegynner-vennlige øvelser.

Hvis du går for en konkurranse-kettlebell, så skal du vite at de ikke er like fleksible som andre varianter.

#2: To-hendig

tohendig

Du tippet helt sikkert riktig. Denne varianten kan man bruke med begge hender – og er også den mest vanlige kettlebellen du kan finne på norske treningssentre.

Merk også at det går helt fint å bruke den med èn hånd (såfremt du er sterk nok). Men det store hullet under håndtaket kan gjøre at du får litt problemer med å holde tak i den uten å miste grepet.

Det er også en ganske stor forskjell når det kommer til totalvekt.

Konkurranse-kettlebells pleier ikke å veie mer enn maksimalt 15 kilo.

Men disse to-hendige-variantene kan gå helt opp mot 40 kilo (!) på det meste.

Tips og triks

  • Hvis du er i tvil om hvilken vekt du skal kjøpe: gå for den letteste. Ingenting er verre enn å prøve å karre seg igjennom intensive øvelser med en alt for tung kettlebell. Du vil raskt miste motivasjonen, og det er en stor sannsynlighet for at den bare blir liggende og støve. Begynn med de letteste – og så får du ta progresjonen etter hvert.
  • Vær sikker på at du ikke er i nærheten av noen knusbare eller verdifulle ting når du trener med kettlebells. Hvis TVen din skulle få en jern-ball midt i planeten, så må du ta en rask telefon til Elkjøp. Det kan bli dyrt.
  • Youtube er en utmerket nettside for inspirasjon. Vi har allerede lagt inn noen gode Youtube-videoer i denne artikkelen som viser hvordan du kan utføre ulike øvelser. Men det finnes mye mer der ute. Vi anbefaler søk som «kettlebell + exercises» eller «best kettlebell cardio», og så videre. Fantasien setter grenser.
  • Ikke bruk et for hardt grep. Du skal gjerne holde godt nok til at den ikke flyr avgårde. Men hvis du har et alt for sterkt grep, så kan det faktisk føre til skader på håndleddene dine.

Ofte stilte spørsmål

Kan man trene med kettlebells hver dag?

Som med all annen trening, så er det greit å tenke litt moderasjon. Selv om man er nybegynner og ivrig, så skal du passe på at du ikke jobber for hardt med kroppen din hver dag. Spesielt ikke hvis du har tenkt til å kjøre fullintensiv-treningsøkter. Det holder lenge å trene 2-4 dager i uken.

Hvorfor gjør knærne mine vondt når jeg trener?

Hvis du har vært igjennom en operasjon i knærne, så forstår jeg godt hvorfor det gjør vondt. Men hvis det gjør vondt uten at du har hatt noe problemer med knærne, så er teknikken din mest sannsynlig feil. Prøv å bruke noen andre øvelser enn de du har brukt til nå.

Hvilke kettlebells er best å kjøpe i Norge?

Hvis du scroller deg litt opp i artikkelen, så finner du ut hvilke produkter vi anbefaler. Vi har nøye kjøpt inn og testet alle produktene som står nevnt i denne anmeldelsen.

Er det problematisk å kjøpe kettlebells på internett?

Vi tenkte at vekten kunne være et problem da vi skulle kjøpe på nett. Ville frakten bli høy? Ville det være vanskelig å ta det med hjem fra posten/butikken? Det viste seg å være veldig enkelt. Nettbutikkene som selger sportsutstyr i Norge har lang erfaring med å frakte tungt utstyr hjem til alle nordmenn. Det gikk altså helt smertefritt.

Har du innspill eller spørsmål? Legg igjen en kommentar under! ❤️

Hjelp oss å få flere lesere - del med dine venner! 🙏
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Annonse: Denne siden inneholder annonselenker som støtter driften vår.

Legg igjen en kommentar