Kettlebells: Markedets 4 beste kettlebells til hjemmetrening

Annonse: Denne siden inneholder annonselenker som støtter driften vår.


Kettlebells er noe et hvert treningssenter med respekt for seg selv bør ha. Derimot har det også blitt et utrolig populært redskap å ha tilgjengelig hjemme. Når man begynner å lete etter kettlebells, kan det virke forvirrende. Det er jo nemlig så mange merker, variasjoner og ulike vektklasser!

Derimot er det ingen grunn til bekymring. Som så mye annet treningsutstyr, har vi gjort grovarbeidet for deg. Vi elsker å trene og teste utstyr, og kettlebells er intet unntak. Jakten på den perfekte kettlebell for deg blir betraktelig mye enklere med denne testen, hvor vi har vært nøye med å plukke ut de beste produktene med store variasjoner, slik at enhver stil og muskelmasse er garantert å finne noe som passer for dem.

Om du skal kjøpe deg en eller flere kettlebells, anbefaler vi å bruke Gymgrossisten – en norsk nettbutikk som er rå på sportsutstyr. Med kettlebells kan ofte frakt bli forvirrende da de veier mye, men det gikk som smurt for vår del. Legg merke til at kettlebells over 20 kg sendes som hjemmeleveranse med PostNord direkte fra Gymgrossistens lager, noe som er perfekt, slik at du slipper å bære tunge pakker hjem fra postkontoret. Gymgrossisten yter rask levering og god kundeservice hvis man skulle ha spørsmål, og har ingen skjulte kostnader i forbindelse med toll og moms.

Vinnere av vår kettlebells-test

Vi starter med en oversikt over vinnerne av testen, deretter mer info om hvert enkelt produkt. På den måten kan du finne en kettlebell som passer til deg og dine behov.

#Produkt
1Ergo KettlebellsSoleklar testvinner!
2Competition KettlebellsFor deg som skal løfte virkelig tungt
3Classic KettlebellsFor den klassiske opplevelsen
4Hodeskalle KettlebellsFor deg som vil skille deg ut

1. Ergo Kettlebells– Best i test

61115 10R Gymstick Ergo Kettlebell 0321

Enten du er nybegynner eller en erfaren utøver i styrketrening, vil Ergo Kettlebells være et ideelt valg. Uansett hvor hardt du trener, er du garantert at du ikke lager merker i gulvet, takket være det fargerike belegget av neopren som nedre del av jernet er dekket av.

  • Kommer i syv forskjellige størrelser (4 – 20 kilo)
  • Flott og fargerikt design
  • Snill med gulvet

2. Competition Kettlebell – For deg som skal løfte ekstra tungt

61069 2r 1

Hvis du skal investere i en eneste robust styrketreningsassistent, så bør dette bli den ene! Glem å kunne utføre aerobic eller andre dynamiske øvelser med ett par kilo på hver hånd – her gjelder eksplosiv styrke som garantert booster musklene!

  • Premium kvalitet
  • Utviklet av stål som er spesielt designet for tøff bruk
  • For dem som vil løfte tungt (20 – 32 kg)
  • Samsvarer med offisielle krav

3. Classic Kettlebells – Rimelig og klassisk

54840 901R Casall Classic Kettlebell 0421

Hvis du ønsker klassiske kettlebells til en god pris, er Classic Kettlebells fra Casall et ideelt valg. De fungerer til alle typer klassiske øvelser med kettlebells, og er utmerket for balansetrening og styrketrening. Velg mellom vekter helt fra 4 kg til 20 kg, avhengig av hvor mye du ønsker å løfte.

  • Kvalitetsmerke
  • Forskjellige størrelser (4 kg – 20 kg)
  • Bredere håndtak
  • Effektiv trening for hele kroppen

4. Kettlebells med hodeskaller – Ekstra stilig design

68 2177 r kettlebell d skalle

Dersom du ikke tar deg til rette med enkle eller klassiske design, vil disse garantert falle i smak. Skill deg ut med kettlebells formet som hodeskaller, som virkelig setter prikken over i-en under treningen. Hvis du har en tøff stil hjemme, vil de også ta seg godt ut som pynt når de ikke er i bruk! Super kvalitet fra Master Fitness, som kommer i tre ulike tyngder.

  • Stilig design
  • Ulike størrelser (8, 12 og 16 kg)
  • Gir deg muligheten til å trene tredimensjonalt
  • Kvalitetsrikt støpejern

Hvorfor trenger man kettlebells når man trener?

Kettlebells gir deg muligheten til å utøve eksplosiv styrketrening. I tillegg til å gi deg en god runde styrketrening, fokuserer kroppen også på å øke koordinasjon, utholdenhet og stabilitet når du har en eller to kettlebells i hendene.

Mange lurer på hva som er ulikt, eller bedre, men kettlebells istedetfor vanlige manualvekter. Selv om manualvekter kan være gøy og produktivt, vil kettlebells trene mer grep og styrke i underarmen enn det vanlige manualer kan. Den viktige styrken i grepet vi trener opp fra krypestadiet blir sakte men sikkert svakere som følge av lite manuelt arbeid og flere pianofingre som sklir over tastatur og touch-screens. Med kettlebells kan du opprettholde og bygge opp grepet igjen, slik at du blir sterk i hendene og underarmene – ikke bare triceps og biceps. Du trenger med andre ord kanskje ikke erstatte kettlebells med manuelle vekter, men det er en god balanse og veksle mellom dem, da de ikke alltid fokuserer på de samme muskelgruppene, uansett om de kanskje ser noenlunde like ut for det blotte øyet.


Fordeler med kettlebells

Kettlebells er nok et mye mer fleksibelt og brukervennlig treningsredsskap en du tror. Mange ser bare en en form for jernkule og tenker at «den kan man vel svinge frem og tilbake». Men det er helt utrolig hvor mye effekt denne jernkula kan gi kroppen din hvis du bruker den riktig – det er rett og slett en treningsøkt for hele kroppen.

#1: Ekstrem fleksibilitet – et «alt-i-ett»-produkt

Kettlebells kan brukes aktivt til alle de fire hovedkategoriene innenfor trening:

  • Kondisjon
  • Styrke
  • Balansetrening
  • Fleksibilitet

Dette gjør kettlebells til en av de mer fleksible treningsproduktene på markedet. Til tross for at det er et super-enkelt produkt, så tilbyr det muligheten for effektiv og trygg trening som gir raske resultater.

#2: Godt treningsredskap for kjernemuskulaturen

Det er et par grunner til at kettlebells er veldig bra for å trene kjernemuskulaturen.

Mange øvelser man kan utfre med kettlebells er øvelser man omtaler som ‘ballistisk trening’. Hvis du aldri har hørt om dette før, trenger du ikke fortvile; vi skal veilede deg gjennom det. Ballistisk trening er en treningsform som fokuserer på maksimal akselerasjon med tung vekt – og minimal hvile mellom hver repetisjon. Disse eksplosive bevegelsene stimulerer magemusklene utrolig godt. Men denne type treningsform krever en god del av deg: blant annet stabile og repeterende tunge løft. I tillegg bør du ha en koordinert og kontrollert pust ettersom det er en intens treningsform.

I tillegg er mange kettlebells-øvelser roterende. Det vil si at du svinger jernkulen fra èn side av kroppen til den andre. Dette har to fordeler:

  • Du får trent balansen i kjernemuskulaturen på en mye bedre måte
  • Når du svinger kettlebellen fra side til side, så kan du være sikker på at du trener alle delene av kjernemuskulaturen. Det er en mye mer effektiv treningsform enn stillestående øvelser som for eksempel «planke».

Dette forklarer primært hvorfor veldig mange profesjonelle idrettsutøvere trener med kettlebells. De trenger å ta seg forbi motstanderen på en kjapp måte uten å risikere skader som følge av den eksplosive bevegelsen. I tillegg vil den sterke kjernemuskulaturen hjelpe dem med å stå oppreist hvis man får en dytt i skulderen.

#3: Forbedret kroppsbeherskelse og koordinasjon

Kettlebells-øvelser ser kanskje enkle ut, men de krever god kroppsbeherskelse. Man svinger dem fra side til side, mellom beina dine og over hodet. Dette gjør at du hele tiden må få med kroppen på nye, tunge øvelser.

Dette vil være med på å bygge opp det man på engelsk kaller muscle memory. Altså at forbindelsen mellom din hjerne og musklene blir forbedret – og at du kan benytte disse musklene betydelig raskere når du trenger dem i andre sammenhenger. «Vanlig» styrketrening med maskiner vil være mye mer statisk og vil ikke kreve like mye dynamikk.

#4: Perfekt redskap til å gå ned i vekt

Mange som skal gå ned i vekt overser apparater og redskaper som fokuserer på styrke. Det blir helt feil. Man trenger nemlig viktig å fokusere på muskler så vel som fettforbrenning. Sterke muskler vil gjøre det enklere å opprettholde treningen og gjøre treningen mer effektiv – i tillegg til å gi oss høyere forbrenning. Og med høyere forbrenning, vil du garantert se raskere resultater. Hvis musklene ikke er aktive og jobber sammen med deg når du f.eks. løper, vil du ikke oppnå resultater like raskt. Mindfulness og fokusering på muskelgruppene du bruker under trening er nøkkelen til raskere vekttap, i motsetning til å ‘trene for å trene’, uten å være bevisst på hva du egentlig gjør.

Kettlebells er bare èn av flere tyngre treningsredskaper som effektivt kan hjelpe deg med å gå ned i vekt. Det finnes en rekke effektivt kardioøvelser du kan prøve å utføre. Vi i Shanti-teamet har i stor grad brukt Youtube-videoer for å trene hjemme. Og det er en kettlebells-video som kanskje er den som har fått oss til å svette mest:



AceFitness har gjort en studie som viste at intensiv kettlebells-trening kan brenne så mye som 20 kalorier i minuttet!

Det tilsvarer altså en kalorinedgang på 400 kalorier hvis du driver en intensiv 20-minutters treningsøkt med kettlebells. Vi mener i hvert fall bestemt at dette er en av de beste treningsmetodene for deg som ønsker å gå ned i vekt uten å løpe/sykle. Det å bruke timesvis på tredemølle eller sykkel er ikke noe de fleste orker i lengden. Intensiv styrketrening er ikke bare like bra (eller bedre) for vektnedgang. Det gir også betydelig bedre og raskere resultater.

#5: Får kroppen til å bevege seg bedre (mobilitet + fleksibilitet)

Kettlebells hjelper på å gjøre kroppen mer fleksibel sammenlignet med hvis man utfører typiske isolasjonsøvelser. Du kan tenke deg at det å svinge en jernkule rundt vil tvinge kroppen til å beherske en rekke forskjellige koordinasjonsøvelser. Ikke bare må du hele tiden være obs på kraften i kettlebellen for å unngå skader. Du må også lære deg å holde den akkurat langt nok unna kroppen til at du får maksimalt effekt og kan utføre øvelsene raskt.

En naturlig reaksjon er å gradvis forbedre mobiliteten ved å pushe grensene dine sakte, men sikkert. Men etter en viss periode, så vil du lett kunne se at du har fått en mye bedre fleksibilitet. I tillegg til at du selvfølgelig har blitt sterkere i både «vanlige» muskler og kjernemuskulatur.

#6: Gir bedre holdning i ryggen

Kettlebells er en utrolig god måte å trene ryggen på. Mange snakker ofte om biceps, triceps, mage og lår. Dette er typiske muskelområder som blir trukket frem av de som higer etter skjønnhetsidealet.

Men det å ha en sterk rygg som gir en god holdning er utrolig viktig for både helse og utseende. En god holdning opprettholder økt forbrenning i løpet av dagen og aktiverer musklene på en naturlig måte. Hvis du utfører en av de mest populære øvelsene som heter «Kettlebells Swing«, så vil du øke muskulaturen i:

  • Setemuskulaturen
  • Baksiden av lår
  • Korsrygg
  • Øvre del av rygg
  • Til dels også skuldrene

….og tro oss: det kommer til å gjøre holdningen din mye bedre sammenlignet med hva den allerede er.

pexels ivan samkov 4164843

Tips og triks

  • Hvis du er i tvil om hvilken vekt du skal kjøpe: gå for den letteste. Ingenting er verre enn å prøve å karre seg igjennom intensive øvelser med en alt for tung kettlebell. Du vil raskt miste motivasjonen, og det er en stor sannsynlighet for at den bare blir liggende og støve. Begynn med de letteste – og så får du ta progresjonen etter hvert.
  • Vær sikker på at du ikke er i nærheten av noen knusbare eller verdifulle ting når du trener med kettlebells. Hvis TVen din skulle få en jern-ball midt i planeten, så må du ta en rask telefon til Elkjøp. Det kan bli dyrt.
  • Youtube er en utmerket nettside for inspirasjon. Vi har allerede lagt inn noen gode Youtube-videoer i denne artikkelen som viser hvordan du kan utføre ulike øvelser. Men det finnes mye mer der ute. Vi anbefaler søk som «kettlebell + exercises» eller «best kettlebell cardio», og så videre. Fantasien setter grenser.
  • Ikke bruk et for hardt grep. Du skal gjerne holde godt nok til at den ikke flyr avgårde. Men hvis du har et alt for sterkt grep, så kan det faktisk føre til skader på håndleddene dine.

Ulike typer kettlebells

Det finnes mange ulike kettlebells – de kommer i ulike farger og fasonger, og det kan kanskje være forvirrende hvis man ikke helt vet hva man ser etter. Heldigvis er det faktisk bare èn betydelig forskjell på dem; håndtaket.

competition kettlebell
Kettlebell med smalt håndtak for èn hånd
kettlebell vidaxl de 8 kg
Kettlebell med bredt håndtak for begge hender

Som du kan se over, er kettlebellen til venstre utformet med et mer firkantet design. Håndtaket er mye smalere, og strekker seg strakt opp fra kulen. De omtales ofte som «konkurranse-kettlebells», og er egnet for å brukes med kun èn hånd. Mange treningsentusiaster som har erfaring med kettlebells vil nok ikke anbefale disse for nybegynnere, da de fokuserer mer på eksplosiv styrke og mindre på dynamiske populære øvelser som mange liker å utføre med kettlebells. Typiske konkuranse-kettlebells er mindre fleksible, men gir deg et godt grep med den ene hånden uten at du mister grepet.

Den mest populære varianten er kettlebell med bredere håndtak. Her kan du plassere begge hender slik at du fordelen vekten på begge armer, og egner seg for både nybegynnere og mer erfarne kettlebell-utøvere. Denne er den typiske kettlebellen du finner på norske treningssentre, og det er også disse vi har fokusert på i testen vår – selv om vi har tatt med en konkurranse-kettlebell også.

Den mest populære varianten er kettlebell med bredere håndtak. Her kan du plassere begge hender slik at du fordelen vekten på begge armer, og egner seg for både nybegynnere og mer erfarne kettlebell-utøvere. Denne er den typiske kettlebellen du finner på norske treningssentre, og det er også disse vi har fokusert på i testen vår – selv om vi har tatt med en konkurranse-kettlebell også for å ha litt variasjon. Likevel er en kettlebell med bredt håndtak ypperlig for å utføre alle mulige øvelser du kan gjøre med en kettlebell. Se videoen nedenfor for å få masse inspirasjon; faktisk hele 50 øvelser. Kettlebells er nemlig mye mer enn å svinge en jernkule frem og tilbake!

Ofte stilte spørsmål

Kan man trene med kettlebells hver dag?

Som med all annen trening, så er det greit å tenke litt variasjon. Selv om man er nybegynner og ivrig, så skal du passe på at du ikke jobber for hardt med kroppen din hver dag. Spesielt ikke hvis du har tenkt til å kjøre fullintensiv-treningsøkter. Det holder lenge å trene 2-4 dager i uken.

Hvorfor gjør knærne mine vondt når jeg trener?

Hvis du har vært igjennom en operasjon i knærne, så forstår jeg godt hvorfor det gjør vondt. Men hvis det gjør vondt uten at du har hatt noe problemer med knærne, så er teknikken din mest sannsynlig feil. Prøv å bruke noen andre øvelser enn de du har brukt til nå.

Hvilke kettlebells er best å kjøpe i Norge?

Hvis du scroller deg litt opp i artikkelen, så finner du ut hvilke produkter vi anbefaler. Vi har nøye kjøpt inn og testet alle produktene som står nevnt i denne anmeldelsen.

Er det problematisk å kjøpe kettlebells på internett?

Vi tenkte at vekten kunne være et problem da vi skulle kjøpe på nett. Ville frakten bli høy? Ville det være vanskelig å ta det med hjem fra posten/butikken? Det viste seg å være veldig enkelt. Nettbutikkene som selger sportsutstyr i Norge har lang erfaring med å frakte tungt utstyr hjem til alle nordmenn. Det gikk altså helt smertefritt.

Hva slags vekt bør jeg velge?

Dersom du ikke har mye erfaring med kettlebells eller vekter generelt, bør du velge en så lav vektklasse som mulig. Målet er ikke å løfte så tungt som mulig; heller å lære seg dynamiske øvelser med ekstra vekt. La treningen være gøy, og bygg deg sakte oppover!

Har du innspill eller spørsmål? Legg igjen en kommentar under! ❤️

Hjelp oss å få flere lesere - del med dine venner! 🙏
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Våre produkttester og guider baserer seg på spesifikasjonene til produktene, pris og andre brukeres erfaringer og tilbakemeldinger.

Legg igjen en kommentar