Kriger-flyt for viderekommende

Selv om yoga er en fredelig aktivitet, finnes det flere asanas som omtales som ‘kriger’.

Fordeler med kriger

Det er flere fordeler med å benytte seg av kriger:

  • Gir deg økt styrke i skuldre, armer, rygg og bein.
  • Er med på å åpne hofter og bryst.
  • Åpner luftveier, noe som øker oksygeninntaket.
  • Gir deg forbedret balanse og stabilitet.
  • Lar energien flyte i hele kroppen

Utstyr

Man trenger ikke mye utstyr for å utføre kriger-sekvensen, men komfortable yogatights og en yogamatte er alltid lurt å ha.

Steg-for-steg

Nedenfor kan du utfolde deg selv med en sekvens som garantert vil sette energien i sving – enten du utfører den morgen eller kveld. Kriger-sekvensen nedenfor er for de som er litt viderekomne i yoga, og er en supert utgangspunkt dersom du ønsker å styrke fleksibiliteten din.

last ned
Start foran på matten din. Rett i kroppen.
last ned 2
Strekk armene over hodet og kjenn hele kroppen forlenge seg.
last ned 3
Legg håndflatene ned i bakken, enten med strake bein eller litt bøy i knærne.
last ned 4
Gå ut i en flat planke. Armene skal være parallelt med brystet.
last ned 5
Hev deg selv opp i en kobra-asana.
last ned 6
Strekk armene og skyv kroppen oppover til hunden som ser ned. La en fot være i bakken, og bøy den andre. Bytt bein og repeter flere ganger til du kjenner deg varmet opp i beina.
last ned 7
Strekk deg deretter i hunden som ser ned.
last ned 9
Løft høyre bein utover og før det over på siden. Husk å holde den andre foten strak.
last ned 10
Etter du har latt beinet gå ned igjen, point kneet mot brystet.
last ned 12
Sett deretter høyre fot i en 90 graders vinkel foran deg. Du er nå klar for å utføre en kriger. La hælen være parallelt med kneet ditt – ikke skyv kneet fremover. Strekk armene over hodet.
last ned 13
La armene skli ut på sidene. Pass på at skuldrene dine er rette.
last ned 14
La høyre arm gå oppover, mens venstre får lene seg mot venstre bein.
last ned 15
Fold hendene sammen på ryggen.
last ned 16
Bøy deg fremover med foldete hender. Ha bøy i høyre kne, og la venstre bein være strakt.
last ned 17
Led deg selv opp igjen, og strekk ut høyre fot. Løft venstre fot strakt over bakken. Det kan hjelpe å holde hendene på hoftene for å oppnå stabilitet.
last ned 18
Sett venstre bein ned igjen, og gå ned. Armer parallelt med brystet, og høyre fot parallelt med armene.
last ned 20
Ta høyre fot bakover og strekk deg opp i en kobra igjen.
last ned 21
Skyv kroppen oppover i hunden som ser ned.
last ned 22
Gjør en fremoverbøyning.
last ned 23
Pust, og smil. Deretter repeterer du alle stegene med motsatt side.

Video

Når du er ferdig, må du gjenta alt på andre beinet, for å skape balanse i kroppen. Gjerne slå på videoen nedenfor for å se steg-for-steg fra begge sider!

Hjelp oss å få flere lesere - del med dine venner! 🙏
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Legg igjen en kommentar