Mental trening gir mindre stress i hverdagen

Det er ikke alltid enkelt å forhindre stress i hverdagen. Mange velger derfor å drive med fysisk trening. Dette kan være i form av styrketrening, løping eller yoga. Derimot er det ikke alltid at fysisk trening hjelper på stress. Du kan også lære å mestre stress ved bruk av mental trening.

Mental trening hjelper deg med å kontrollere stress, følelser og nerver. Ved å håndtere dette mestrer du bedre en hektisk hverdag. Dette er en egenskap som gjør at du lettere klarer å nå målene dine. Du kan blant annet trene mentalt ved bruk av tankespill som sudoku, poker og sjakk.

Skjermbilde 2021 07 29 kl. 11.48.31 1

Mental trening med tankespill

Målet med mental trening er i mange tilfeller å bli mentalt sterkt. Dette kan også føre til at du klarer å håndtere stress bedre. Stadig flere velger å bruk mental sport i forbindelse med mental trening. Dette kan gjøres på flere måter. Du kan blant annet forsøke å lære spillereglene i tankespill på nett. Da slipper du å spille mot en ekte motspiller.

Det lanseres stadig nye spillesider med ulike typer tankespill. Etter at du har lært deg spillereglene, kan du forsøke å spille mot en ekte motspiller. Dette krever gjerne både konsentrasjon og strategisk tenkning. Du vinner tvilsomt om du tar raske avgjørelser. De fleste tankespillene krever at du ikke stresser, men bruker tid på å ta riktige valg.

Lær spillereglene i kortspillet poker

Det er ikke alltid like enkelt å lære spillereglene i poker. Du kan forsøke å spille noen runder på nett først. Det er gjerne enklere å konsentrere seg når du spiller alene. Den vanligste spillvarianten er Texas Hold’em. Dette er en pokervariant som har blitt spilt i flere århundrer. Du kan også lære spilleregler i andre pokervarianter.

Pokerspill krever gjerne at du leser motspilleren. Det er viktig å følge med på når spillekortene deles ut. Du kan spille strategisk om du ønsker det. Spilleren med den beste pokerhånden vinner spilleomgangen. Det er derfor viktig å vite hvilke kort du bør spille på. Du kan oppnå flere typer pokerhender som blant annet flush, par og straight.

Skjermbilde 2021 07 29 kl. 11.48.36 1

Tren hjernen med Sudoku

Du kan trene hjernen på mange måter. Du kan trene problemløsning, konsentrasjon og hukommelse. Sudoku er i den forbindelse et av tankespillene som har fått mye oppmerksomhet. Dette er en form for puslespill der det brukes tall. Du kan spille sudoku ved bruk av både mobil og PC. Du kan også finner sudoku i aviser og blader.

Det tar ikke lang tid å lære spillereglene i sudoku. Målet er å fylle et helt rutenett med ulike tall som passer. Det hevdes at jevnlig spill av sudoku øker hjernekapasiteten. Dette tankespillet kan derfor forsinke aldringen av hjernen. Du kan også forsøke å løse kryssord eller tilsvarende spill. Disse tankespillene krever at du både er konsentrert og tålmodig.

Lær å tenke strategisk med sjakk

Sjakk er et strategisk spill som du gjerne har spilt tidligere. De fleste har spilt noen runder med sjakk på PC, uten en ekte motspiller. Dette er et tankespill som krever bruk av strategisk tenkning. Du spiller ved bruk av et brett med både ruter og brikker. Hver spiller har 16 ulike brikker som stilles opp på hver side av brettet.

De ulike brikkene har navn som løper, tårn, dronning, konge og bonde. Disse brikkene kan flyttes etter samme mønster i hver spilleomgang. Det er om å gjøre å ta motspillerens konge. Du må også beskytte din egen konge. Dette krever kontinuerlig bruk av strategisk tenkning. Brettspillet sjakk er derfor en effektiv form for mental trening.

Stress mindre i en hektisk hverdag

Det er ikke like enkelt å håndtere en stressende hverdag. Dette kan gjerne føre til et økt stressnivå. Det hevdes at fysisk trening som løping, crossFit, yoga eller lignende kan øke stressmestringen. Derimot kan du også forsøke mental trening. Dette er en form for trening som kan bidra til at du presterer bedre på trening, jobb og fritid.

Mental trening bidrar til at du håndterer stress bedre. Dette fører igjen til at du klarer å beholde konsentrasjonen i stressede situasjoner. Du får bedre kontroll over hverdagens gjøremål. Mange velger å fokusere på kosthold. Det sies at kosthold, trening og mental helse hører sammen. Ved å ta hensyn til deg selv oppnår du bedre fysisk og mental helse.