Påfugl-stillingen: steg for steg

Mange asanas i yoga krever mye øvelse. Noen ganger kan stillingene se umulige ut ved første øyekast, men ofte er de enkle å mestre hvis man vet hvordan man skal klare å gå inn i stillingen. Påfugl-stillingen, som på sanskrit heter Mayurasana, er en av dem som jeg alltid pleide å beundre på avstand, og tenke at jeg aldri skulle klare. Likevel tok det ikke lang tid når jeg først forsto hvordan jeg skulle fordele vekten min, før jeg plutselig fløt over bakken med kun håndflatene i matten!

Fordeler med påfugl-stillingen

Påfugl-stillingen er med på å styrke magen. Den korrigerer eventuell ubalanse rundt navelen, noe som er med på å forbedre fordøyelsen. Mayurasana hjelper mot forstoppelse og frigjør giftstoffer i tarmene. Den har positive fordeler for både nyrer og leveren. Stillingen er også med på å styrke håndledd, armer og skuldre.

Utstyr

Det trengs ikke noe annet utstyr enn en yogamatte for å utføre påfugl-stillingen.

Steg for steg

Peacock Pose   Lifting Off in Mayurasana 0 49 screenshot
Start i høy planke. Vugg sakte frem og tilbake for å varme opp håndleddene. Kjenn hvordan du veksler vekten din fra baksiden av kroppen til hendene dine.
Peacock Pose   Lifting Off in Mayurasana 1 21 screenshot
Gå ned i barnets posisjon. Pust noen ganger i denne stillingen og la kroppen løsne opp.
Peacock Pose   Lifting Off in Mayurasana 1 39 screenshot
Gå opp på alle fire.
Peacock Pose   Lifting Off in Mayurasana 1 47 screenshot
Sett hendene bakover, slik at fingertuppene strekker seg mot bakre del av matten.
Det er viktig at hendene står i perfekt stilling for å balasere vekten av kroppen din.
Du ønsker hverken å være for langt ute eller for nære.
Prøv å la hendene være på rett linje med skuldrene for å få lik vekt på begge håndleddene.
Peacock Pose   Lifting Off in Mayurasana 2 38 screenshot
Sett føttene bak på matten igjen. Mens du holder blikket på nesetippen din, skyver du sakte albuene ned mens du skyver kroppen sakte fremover.
Du vil fort merke at du ikke klarer å løfte beina opp enda.
Peacock Pose   Lifting Off in Mayurasana 2 56 screenshot
Gå tilbake i barnets posisjon.
Peacock Pose   Lifting Off in Mayurasana 3 37 screenshot
Prøv en gang til. Gå opp på alle fire, og deretter snur du hendene igjen. Start enda lenger fremme enn forrige gang.
La armene være parallelt med skuldrene, men bøy albuene rett inn mot hoftene. La hodet skyves fremover.
Peacock Pose   Lifting Off in Mayurasana 3 48 screenshot
Når du føler at ansiktet nesten er i ferd med å gå rett på trynet, bokstavelig talt, vil du merke at beina løfter seg automatisk fra matten.
Siden du har albuene mot hoftene, vil du likevel ikke gå noe sted, men ende opp i påfugl-stillingen.

Så enkelt! Eller?

Video

Legg igjen en kommentar