Pranayama: Pust deg gjennom høsten

Pranayama, som direkte oversatt betyr prana (energi) yama (utvidelse), er pusteøvelser. Ikke forveksle det med meditasjon, som er en annen av yogaens åtte grener: pranayama handler om å få kontroll over pusten sin. Og pranayama er kanskje den viktigste grenen av dem alle. Uten kontroll på pusten sin, vil man ikke kunne utføre hverken meditasjon eller konsentrasjon. Man vil heller ikke oppnå en yogaflyt under øvelsene sine.

Alt starter med pusten. Selve livet, når vi finner veien ut fra den trygge livmoren, starter med et enkelt åndedrett. Hele livet gjennom puster vi; og vårt siste åndedrett er også vår siste avskjed til denne verden. Nettopp på grunn av dette er pranayama helt essensielt og grunnleggende for å oppnå effektene yoga bringer med seg. Og ikke bare innenfor yoga, men generelt alt du foretar deg i hverdagen. Ved å lære seg pranayama og få kontroll over pusten sin, bygger man opp den energien man trenger: enten man skal ta en økt på yogamatten, komme seg gjennom en hektisk timeplan, holde et viktig møte på jobben eller pumpe jern på treningsstudioet. Er du enda ikke overbevist? Her er fem gode grunner til å begynne med pranayama.

Reduser stress

Pranayama har bevist i en undersøkelse at det er med på å redusere stress. Forskerne tror dette har sammenheng med at man får bedre inntak av oksygen gjennom pranayama, noe som er særdeles viktig for kroppsdeler som hjernen og nervesystemet. I tillegg vil man kunne puste roligere, og ha bedre kontroll over situasjonen rundt seg.

pranayama pust deg gjennom hosten

Gå ned i vekt

Ved å utføre pranayama aktiverer du de indre musklene dine, og vil kunne oppnå vekttap, ifølge en studie publisert av International Journal of Yoga. Aktivering av magemusklene vil også kunne gi deg mer ytelse under treningsøkter, noe som betyr at ved å starte enhver treningsøkt med pranayama, vil gi deg ytterligere fordeler i forbindelse med trening. Du vil forbrenne flere kalorier og fett dersom magemusklene er aktivert.

Det er bra for immunforsvaret

En av de viktigste og beste helsefordelene ved å gjøre pusteøvelser, er at du vil styrke immunforsvaret ditt. I disse tider er mennesker mer opptatt av å ha et godt immunforsvar enn tidligere, og i stedet for å spise rå hvitløk eller juice opp chili og ingefær, kan man faktisk forebygge forkjølelser ved å styrke immunforsvaret sitt gjennom pusten. 

Få bedre hukommelse

Ved å utføre pranayama, vil du øke den grå substansen i hjernen. Hjernebarken, som også blir omtalt som grå substans, er delen av hjernen som opererer med hukommelsen. I tillegg er den med på å forbedre visjon, problemløsning og avgjørelser. Derimot blir hjernebarken svakere etterhvert som man blir eldre, og er grunnen til at eldre mennesker opplever hukommelsestap. Hvis du øker denne grå substansen, vil du med andre ord få bedre hukommelse – og det vil også mest sannsynlig gi deg ytterligere fordeler senere i livet når dine eldre dager kommer. 

pranayama pust deg gjennom hosten 2

Gi deg selv glødende hud

Mange opplever uren hud og kviser. Ofte er det arvelig, og andre ganger er det på grunn av kostholdet vårt. Det er vanlig å anbefale å drikke mye vann hvis man vil oppnå en sunnere hud, men visste du at også pusteøvelser kan forbedre huden din? 

Når du holder pusten, vil oksygenet du har inhalert bli overført til hudcellene dine, og være med på å redusere rynker og kviser – og litt etter litt vil du kunne se forbedringer i huden din. 

Bedre lungekapasitet

Alle muskler og organer trenger stimuli for å kunne yte sitt beste. Ved å gjennomføre repetitive, kontrollerte pusteøvelser, vil du gi mer styrke til lungene dine. En studie fra 2019 viser til at pranayama absolutt er med på å forbedre lungekapasiteten, noe som betyr at det er spesielt positivt for astmatikere, allergikere og dem som prøver å komme seg på beina igjen etter en lungebetennelse. 

pranayama pust deg gjennom hosten 3

Husk at det finnes flere ulike pusteøvelser, hvor noen gjør deg roligere, og andre gir deg mer energi. Det betyr at avhengig av hva du ønsker å oppnå, kan du påvirke nervesystemet til å enten roe deg ned eller øke energien din. Hvis du utfører pranayama regelmessig, vil du kunne kjenne på flere helsebringende effekter: både fysisk og psykisk. For å få en introduksjon til pranayama, er denne videoen et bra sted å starte. Den vil ta deg med på tre ulike pusteøvelser for å gi deg en enkel start hvis det er første gang du utfører pranayama. 

God pust! ❤️

Legg igjen en kommentar