Proteinbarer: best i test

Annonse: Denne siden inneholder annonselenker som støtter driften vår.


Du har kanskje satt i gang med treningen, eller kanskje du har trent i en årrekke allerede, og endelig fått øynene opp for det lille ekstra som hjelper til med å bygge muskler etter en treningsøkt: vi snakker selvfølgelig om proteiner.

Som de fleste allerede har gode kunnskaper om, er proteiner kroppens byggeklosser, og er med på å både øke og styrke musklaturen. Proteiner inneholder viktige aminosyrer for kroppen, og mange av dem er essensielle, noe som betyr at kroppen ikke kan lage dem selv. Derfor er det viktig å få i seg proteiner gjennom mat og drikke. Etter trening er musklene varmet opp og har enklere for å ta opp proteiner, slik at du kan bygge muskler. Nettopp derfor er det så mange treningseksperter som spiser massevis av proteiner, og da spesielt etter trening, for å oppnå raske resultater.

En av de kjappeste måtene å få i seg en stor dose proteiner, er ved å spise en proteinbar på farten. De små barene med himmelske søte smaker er nemlig proppfulle av proteiner. Jeg som er en selverklært sjokoladeelsker, vil påstå at en proteinbar i seg selv bør være nok motivasjon til å fullføre en heftig treningsøkt!

Vitamin B12 test – her er de 6 beste tilskuddene

#Produkt
1.Raw Bite Proteinbar
2.Elexir Pharma B-12 Vegan
3.Wissla of Sweden Sugetabletter
4.Vitaprana B12 Vitamin
5.Great Earth Vitamin B12
6.Helhetshälsa B12-spray

Under finner du listen over det som etter min mening er de beste B12 tilskudd vi får tak i på det norske markedet.

1. Raw Bite – Naturlig best

Det enkle er ofte det beste, og i tilfellet med proteinbarer og sunn mat er det definitivt det enkle som er det beste. Raw Bite er utviklet av kun økologiske ingredienser, uten noe snikk-snakk. 100% raw og 100% bra for kroppen din, finnes det ingen proteinbar over eller ved siden av denne! Vi elsker den fordi:

  • Økologiske ingredienser
  • Herlig blanding av frukt og nøtter
  • 100% raw og naturlig
  • Perfekt på farten

Noe av det beste er at disse er tilgjengelige i 12-pakning, noe som betyr at du kan nyte proteinbarer i flere dager eller uker før du trenger påfyll – selv om man egentlig har lyst til å spise alle på én gang takket være den herlige smaken….

2. Star Nutrition Vegan Protein Bar – En god nummer to

De fleste proteinbarer inneholder melkeproteiner, men selvsagt skal ikke veganere gå glipp av proteinbarer: Star Nutrition har utviklet en av de beste proteinbarene på markedet, både med tanke på ingredienser og smak. Med en mørk og dyp sjokoladesmak som gjør det vanskelig å bare spise én, vil du samtidig få hele 14 g proteiner i en eneste proteinbar. Alle sjokoladeelskende (veganske eller ei!) treningsentusiaster kommer til å elske denne!

  • Deilig sjokoladesmak
  • Vegansk
  • Sunne ingredienser direkte fra planteriket

Ingredienslisten er ikke lenger enn 10 harmoniske ingredienser som er en klar vinner for å gi deg både energi og ekstra proteiner – enten før eller etter trening.

3. Barebells Double Bite – Crunchy karamellhimmel

Det gode med proteinbarer er at du får et mellommåltid fylt med protein, samtidig som det smaker helt fantastisk. Barebell har sørget for å minimere overdreven bruk av ingredienser, men har sørget for at den fortsatt er smakfull kos som man gleder seg til etter treningen!

  • Crunchy karamell bar
  • Perfekt både før og etter trening
  • Hele 16 g protein per bar

Dersom du ønsker ekstra påfyll i et stort format, er denne 12-pakningen fra Barebells perfekt til enhver treningsentustiast!

4. Protein Block fra Star Nutrition – Hele 30 gram protein!

Noen ganger ønsker man seg en kjapp proteinbar etter trening, som samtidig sørger for at man får i seg masse proteiner. Da er Protein Block er ideelt valg, som inneholder så mange som 30 g proteiner – altså halvparten av vekten på proteinbaren! Den er både mettende og energigivende, med andre ord oppfyller den mange av kravene vi ønsker oss etter en treningsøkt.

  • Kremet konsistens som smelter på tungen
  • Smak av peanøtt
  • Høyt innhold av proteiner

Mange seriøse treningsutøvere sverger til Protein Block for å få i seg raske proteiner etter trening, slik at kroppen kan bygge de musklene man er på utkikk etter.

5. Quest Protein Bar – Forfriskende og smakfull

De fleste proteinbarer har smak av mørk sjokolade, og har et høyt innhold av kakaopulver for å gi deg en smakfull opplevelse. Derimot er det ikke alltid man ønsker seg sjokoladesmaken, men heller en friskere smak. Da er Quest Protein Bar med hvit sjokolade og bringebær et ideellt valg. Vi elsker den fordi:

  • Den har et høyt fiberinnhold og lavt sukkerinnhold
  • Frisk smak av bringebær
  • Kommer i 12-pakning

Proteinbaren fra Quest har også et innhold på 20 g proteiner i hver bar, noe som gjør den til et ypperlig og forfriskende påfyll etter trening.

6. Snickers Proteinbar – Kos i hverdagen

Noen ganger er det lov å kose seg litt ekstra og skeie litt ut. Mange treningsentusiaster har en streng diett å forholde seg til, slik at de kan oppnå de resultatene de ønsker. Derimot er det lov å kose seg litt innimellom, spesielt når det går hånd i hånd med å få i seg proteiner.

Alle Snickers-elskere kan glede seg over Snickers Hi Protein, som har et høyt innhold av proteiner, og samme gode smaken vi kjenner til fra før av. Vi elsker den fordi:

  • Sjokolade med proteiner
  • Litt juks, litt kos og masse proteiner
  • Perfekt etter helgetreningen

I tillegg inneholder Snickers Proteinbar mindre kalorier og sukker enn orginalen, så her kan du velge om du ønsker å spise den som litt mer næringsrik kos eller som en proteinbar!

Hva er en proteinbar?

En proteinbar omtales ofte som et kosttilskudd, en kategori som energibarer og måltidserstattere også faller inn under. Derimot skiller en proteinbar seg ut fra lignende barer, men ofte kan det være litt forvirrende å forstå når man egentlig trenger en proteinbar og når man kanskje trenger noe annet.

Som navnet tilsier inneholder en proteinbar et høyt innhold protein. På grunn av dette vil proteinbarer inneholde mer proteiner enn tilsvarende barer. Proteinbarer har lenge vært høyt elsket av treningsentusiaster og treningseksperter, nettopp fordi de egner seg godt til restitusjon etter trening. De aller fleste av oss klarer å få dekket det daglige anbefalte proteininntaket ved å spise sunt og variert, men noen ganger har man behov for ekstra proteiner, da spesielt hvis man trener mye. For å kunne få best mulig utbytte av proteinene er det best å spise proteiner innen den første timen etter en treningsøkt, da kroppen klarer å ta opp mer proteiner etter trening. Dette hjelper også til med å bygge muskler.

anastase maragos fG0p4Qh aWI unsplash 1

Proteinbar, bra eller dårlig?

Selv om en proteinbar har et høyt innhold av proteiner, er det derimot mange som har en liste av andre ingredienser så lang som et vondt år – hvorav de fleste ikke er sunne i det hele tatt. På grunn av dette bør man absolutt ikke velge en proteinbar foran et fullverdig proteinrikt måltid, spesielt ikke før man har lest seg opp på ingrediensene.

I testen vår har vi fokusert på å ta med proteinbarer som inneholder ingredienser som er bra for kroppen din samtidig som du får i deg en høy dose proteiner – men helt ærlig må man lete ganske lenge for å finne proteinbarer som faktisk kan klassifiseres som sunne. Jo lenger ned på listen du kommer, jo flere ingredienser var å finne på listen. Vi har ikke tatt med proteinbarer hvor palmeolje, glykose og lignende var gjengangere, noe som resulterte i at listen ikke ble så lang som markedet tilbyr. Grunnen til at vi til og med har fått inn Snickers Hi Protein på listen er fordi du faktisk ikke scorer så mye høyere i næringsverdi med en annen proteinbar enn Snickers sin. En proteinbar fungerer som et raskt inntak av proteiner, og da spesielt etter trening, men husk å alltid sjekke ingrediensene.

Hvor mye protein trenger man egentlig?

Det er ofte omdiskutert over hvor mye proteiner man trenger i løpet av en dag. En god tommelfingerregel på dette er at man trenger 1 g protein per kilo kroppsvekt hver eneste dag. Dette gjelder for personer som har et normalt aktivitetsnivå, og selv 0,8 gram per kilo kroppsvekt er faktisk tilstrekkelig – men litt vanskeligere å regne kjapt.

Det betyr at en person på 50 kg har behov for 50 g proteiner per dag, mens en person på 75 kilo har behov for 75 g proteiner per dag. Idrettsutøvere og treningsjunkier har derimot behov for 1,2-1,8 g proteiner per kilo kroppsvekt per dag, da de har et høyere energiforbruk. Kroppens behov for proteiner stiger nemlig i takt med energiforbruket vårt, og det er derfor så mange treningsentusiaster har lagt sin elsk på proteinbarer, da det er en enkel måte å sørge for at kroppen får i seg nok proteiner.

Til slutt kan vi også ta med en annen gruppe i utregningen. For de som akkurat har begynt å trene styrke og ønsker å øke muskelstørrelse, er det gunstig å få i seg enda mer protein. Dette gjelder også for ungdom som trenger mye og unge idrettsutøvere i vekst. Disse gruppene har behov for mer protein, og kan med fordel få i seg 2 g protein per kilo kroppsvekt per dag for å oppnå raskere og bedre resultater.

anastasia hisel tpivPdQgC20 unsplash 1

Alternative proteinbarer

Som tidligere nevnt, er det mange proteinbarer som er direkte usunne. Da er det godt å vite at det finnes alternativer, som i tillegg sparer lommeboka en slant, da proteinbarer ikke er det billigste å spise på daglig basis. Det er kjapt og enkelt å lage egne proteinbarer med sunne ingredienser. En enkel grunnoppskrift er følgende:

  • 3 dl peanøttsmør (eventuelt annet nøttesmør, men peanøtter inneholder i seg selv både jern og proteiner)
  • 2 dl / 90 g proteinpulver etter eget ønske
  • 0,5 dl lønnesirup, honning eller agavesirup
  • en klype salt

Deretter kan du selv røre inn tørket og hakket frukt, smeltet sjokolade, kakaopulver, nøtter eller andre smaker du ønsker å eksperimentere med. Du oppbevarer deigen i en kakeform eller lignende i kjøleskapet til den har blitt litt hard, og deretter skjærer du ut proteinbarer i ønsket størrelse. Disse kan oppbevares i kjøleskapet i en lufttett boks.

Men det er selvfølgelig ikke alltid at tiden strekker til (ja, jeg har vært der X ganger selv), og da er det godt å vite at det finnes sunne alternativer på markdet også. De to første proteinbarene i testen vår, Raw Bite og Star Nutrition Vegan, er desidert de beste du kan få tak i fra norske nettbutikker per dags dato hvis du ikke har overskudd til å lage egne.

Ulike proteiner for kroppen

En protein er ikke alltid bare en protein. Vi skiller animalsk protein fra vegetabilsk protein. For kroppene våre er det enklere å ta opp animalsk protein enn vegetabilsk protein, noe som også gjelder for jern. På grunn av dette vil mange si at animalsk protein har høyere kvalitet enn vegetabilsk protein, men ikke bekymre deg: proteiner er bra, punktum. Og dersom du sørger for å kombinere proteiner med riktig inntak, vil du kunne få bedre utbytte av proteinene, enten de er animalske eller vegetabilske. Vi har tidligere nevnt hvordan B12 er med på å hjelpe kroppen å omgjøre proteiner og andre viktige næringsstoffer til energi i kroppen. Dette er en av måtene du kan sørge for et bedre proteinopptak.

Proteinbarer inneholder ofte melkeproteiner, og er derfor ikke alltid egner for veganere. De som egner seg for veganere vil alltid være markert som veganske.

perfect snacks Lsgw7elJHRc unsplash 2
Gjerne prøv en proteinbar med andre fullverdig vitaminer også

Plantebasert kosthold med proteiner

Dersom du ikke spiser animalske råvarer som fisk, kjøtt, meieriprodukter og egg, er det estra viktig å passe på å få i seg nok proteiner, spesielt hvis man er veldig aktiv. Det finnes mange matvarer i planteriket som inneholder et høyt antall proteiner. Den tidligere myten om at vegetarianere og veganere ikke får i seg nok proteiner har dødd ut i takt med hvor mange toppidrettsutøvere og vektløftere som faktisk kun spiser plantebasert. Noen av de største kildene til proteiner fra planteriket er følgende:

  • Seitan (21 g protein per 0,7 dl)
  • Peanøtter (20,5 g protein per 1 dl)
  • Tofu (10 g protein per 1 dl)
  • Tempeh (15 g protein per 1 dl)
  • Linser (8,8 g protein per 1 dl)
  • Kikerter (7,2 g protein per 1 dl)
  • Chiafrø (2 g protein per 2 ss)

I tillegg kan man tilsette plantebasert proteinpulver i enhver smoothie, shake, suppe, grøt og andre måltider for å opprettholde et bra inntak av proteiner.

ella olsson 2IxTgsgFi s unsplash
Mange korn og frø inneholder også proteiner.

Ofte stilte spørsmål

Hvor mye protein trenger jeg?

Hvis du har et normalt aktivitetsnivå, trenger du 1 g protein per 1 kilo kroppsvekt. Hvis du veier 60 kg, vil du altså ha behov for et daglig inntak av 60 g proteiner.

Er proteinbarer sunt?

De fleste proteinbarer kan ikke klassifiseres som sunne, og bør ikke bli en daglig vane. Det er en god kilde til raske proteiner innimellom, men bør ikke erstattes med fullverdige proteinrike måltider.

Må jeg spise ekstra protein som veganer?

Hvis du spiser proteinrik kost i hverdagen gjennom plantebaserte matvarer, vil du klare å dekke proteinbehovet ditt uten ekstra proteiner. Hvis du er veldig aktiv, veganer eller ei, kan en proteinbar hjelpe til med ekstra proteiner like etter trening.

Kan jeg spise proteinbarer hver dag?

Proteinbarer du finner i dagligvarebutikker kan nesten regner som godteri, mens de du får tak i hos helsekostbutikker og på nett ofte har høyere kvalitet. Likevel er alt med måte, og selv en proteinbar er ikke noe man trenger å spise hver dag, da de ofte inneholder «kose-ingredienser» man bør begrense.

Er proteinbarer veganske?

De fleste proteinbarer er ikke veganske, men det finnes flere alternativer på markedet. I testen vår er andreplassen en vegansk proteinbar med herlig sjokoladesmak.

Har du noen erfaringer eller spørsmål? Legg igjen en kommentar under! ❤️

Hjelp oss å få flere lesere - del med dine venner! 🙏
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Våre produkttester og guider baserer seg på spesifikasjonene til produktene, pris og andre brukeres erfaringer og tilbakemeldinger.

Legg igjen en kommentar