Gå inn i deg selv med restorativ yoga

Restorativ yoga kan føles som det helt motsatte av hva du ser for deg når du tenker på yoga. Men i bunn og grunn er restorativ yoga mer lik tradisjonell yoga som har blitt utført i årtusener. Det handler om å senke farten og åpne kroppen, og utføre kun noen få asanas i løpet av hele yogatimen. Borte er den tilnærmede dansen vi er vant med å bevege oss i, flyten står stille, og fra utsiden kan det se ut som at man rett og slett er lat.

Men restorativ yoga har utallige fordeler, og er godt for kropp og sinn.

I følge verdens største nettside om kropp og helse, healthline.com, har restorativ yoga en god effekt på sitat «physical, mental and emotional relaxation».

Hva er restorativ yoga?

Forsiktig, balansert og terapautisk er noen av nøkkelordene som beskriver restorativ yoga. Helt presist, så er restorativ yoga en måte å lære seg opp til å passivt helberede kroppen på.

Denne yogastilen er kjent for å aktivere det som kalles det parasympatiske nervesystemet. Dette er den delen av nervesystemet som støtter opp om kroppens mest nødvendige funksjoner og passer på at de fungerer som de skal. På den måten hjelper restorativ yoga at kroppen hviler, helbereder seg og gjenskaper den balansen kroppen trenger for å fungere optimalt.

I og med at du ikke klarer å slappe helt av når du gjør krevende yogastillinger, så er denne type yoga utviklet slik at du ofte holder samme posisjon over lengre tid. Dette hjelper musklene dine med å slappe av og fjerne såkalt «spenning».

Det å stoppe kroppen i en enkelt stilling og holde den over lengre tid ser kanskje lett ut, men det å øve på å finne ro er vanskelig for mange med en ellers aktiv livsstil. Man kan føle seg utålmodig og sårbar, i stedet for å prøve å henge med på alle stillingene man vanligvis går gjennom under en moderne yogatime. I restorativ yoga er det ingen rom for ufokuserte stillinger man baner seg gjennom. Det er ingen rom for å kjenne pulsen øke. Det handler om å roe ned, gjerne ved hjelp av ulike hjelpemidler. Å overgi seg. Puste. Og kjenne etter hvordan hele kroppen føler seg i en eneste stilling.

pexels li sun 2294353

Finn røttene dine

Det er ikke alltid man trenger å kjøre kroppen hardt for å yte fordeler. Du kan være så aktiv du bare ønsker, men det finnes grenser for hvor lenge du klarer å holde en heftig bakoverbøyning før du kjenner det verker i kroppen. Restorativ yoga vil hjelpe deg å holde stillinger over lengre tid, og vil gjøre deg mykere og mykere – og er en god grunnmur til å holde selv de vanskeligste stillingene over lengre tid. Selv om det kanskje føles nytteløst i starten, foregår det uante underverker bak huden din, og hele kroppen jobber med å opprette en vidunderlig balanse. Du skaper rom og gir slipp på hverdagen rundt deg, og lærer å bli i ett med øyeblikket. Når du oppnår det, vil du også bli mer observant på deg selv, og virkelig finne røttene dine.

Aktive hjelpemidler

I restorativ yoga vil du finne støtte i hjelpemidler som klosser, puter, bolsters og tepper. De er med på å støtte kroppen din slik at du ikke overarbeider musklene dine. Det gjør det enklere å slappe av over lengre tid i samme stilling, og vil gjøre vanskeligere stillinger enklere å oppnå. Hvis studioet du drar til ikke har tilgjengelige hjelpemidler, eller du ønsker å øve hjemme på egenhånd, har vi en flott guide til de beste yogaputene og yogabolsterne

Automatisk kladd

Fordeler med restorativ yoga

  • Gir en avslappende effekt til kropp og sjel. Det har blitt bevist gjennom forskning at yoga kan redusere stress og angst. I tillegg kan yogaøvelser være med på å redusere mengden kortisol i blodet – som også kalles stresshormon.

  • Balanserer nervesystemet. Restorativ yoga hjelper kroppen med å fikse balansen i nervesystemet slik at det går spenning fra det «vanlige» nervesystemet til det parasympatiske nervesystemet. Dette gjør at kroppen din slapper mer av.

  • Gjør deg gladere. Når man utøver yoga, så er det viktig at man jobber med avslapping og rolig pust. Dette har, hvis man skal tro amerikanske forskere, en direkte positiv innvirkning på humøret ditt.

  • Hjelper deg med bedre søvn. Studier har vist at daglige yogatimer, og spesielt avslappende former for yoga, kan hjelpe med å forbedre søvnkvaliteten din.

Mange starter med yoga fordi de ønsker å være mer fleksible, og prøver å komme seg inn i stillinger som ser umulige ut. Selv om alle typer yoga vil hjelpe til å gjøre deg mer fleksibel, er restorativ yoga et mekka for å oppnå nirvana i fleksibilitet. Dette er fordi du utfører dype og lange tøyninger i en og samme stilling, noe som vil aktivere hele kroppen.

På samme tid virker restorativ yoga avslappende, spesielt for overstimulerte hjerner – noe som er tilfellet for de fleste med konstante hverdagsrutiner og sjekking av sosiale medier hver gang et stille minutt dukker opp. Hvis du har hatt muligheten til å se på restorativ yoga, ser det kanskje enkelt og unyttig ut, men så fort du selv er på matten, vil du se hvor utfordrende det kan være. Husk at tålmodighet er nøkkelen i restorativ yoga, og at sinnet ikke slapper av selv om kroppen gjør det. Mental avslapning er det du øver på når du er på matten under restorativ yoga.

Restorativ yoga er også med på å forbedre organene dine og gi kroppen bedre flyt og balanse innvendig. Noen stillinger er med på å hjelpe hjertet ditt, mens andre hjelper lungene dine. Ofte leser man om alle fordeler som kommer med de ulike stillingene, men i realiteten er det vanskelig å oppnå full effekt av fordelene når man hurtig beveger seg fra en stilling til en annen under en moderne yogaøkt. Med restorativ yoga vil den indre delen av deg oppleve store fordeler når øvelsene blir utført regelmessig og holdt over lengre tid. 

Men det er ikke bare for organene det er med på å hjelpe – restorativ yoga har også fordeler for nervesystemet. Kliniske undersøkelser har vist at mennesker som sliter med angst eller depresjon har forbedret symptomene sine ved hjelp av restorativ yoga.

Automatisk kladd

Forbered deg

Når du kommer inn til en restorativ yogatime, bør du være klar for å slappe av. Hvis du ikke er det, vil du garantert oppnå det i løpet av timen. Yogalæreren har som regel ulike hjelpemidler klar for deg som du får bruke, og ofte er det svake lyskilder som florerer i rommet sammen med avslappende musikk. 

Hvis du er en som lett fryser, bør du være forberedt med varme klær. Restorativ yoga handler ikke om å varme opp kroppen eller svette, og ofte blir du til og med pakket inn i tunge tepper for å oppnå ekstra komfort og varme. 

De få stillingene som blir utført, holdes et sted mellom fem og tjue minutter. Hvis du syns meditasjon er vanskelig, eller føler deg ukomfortabel med å sitte rett opp og ned mens du mediterer, kan restorativ yoga være midt i blinken for å utvikle meditasjonsferdighetene dine. Du skal hele tiden ha fokus på pusten under restorativ yoga, og noen sovner i løpet av timen. Dette er helt i orden, og er kun en reaksjon i kroppen. Etterhvert vil du klare å holde deg våken og føle ro med å være helt stille. 

Restorativ yoga høres kanskje lett ut, og i bunn og grunn er det nettopp det. Det tar ikke lang tid før du kanskje ønsker å utføre restorativ yoga på egenhånd hjemme. Derimot er det noe ekstra hyggelig med å være helt sårbar og la yogalæreren hjelpe kroppen din inn i stillinger og plassere hjelpemidler under ulike muskelgrupper – og ikke minst, pakke deg inn i tepper. Bare det å bli ivaretatt kan gjøre sinnet lettere og lysere. 

Nedenfor kan du få et innblikk i typiske stillinger som er vanlig under en restorativ yogatime. 

Ofte stilte spørsmål

✅Hvor ofte bør man utføre restorativ yoga?

Dette er et spørsmål som må besvares på grunnlag av dine personlige behov.

Det finnes ikke noe klart svar på dette som kan fungere for alle mennesker. Noen, som virkelig trenger å slappe av i kroppen, kan godt utføre yoga hver eneste dag. Andre klarer seg kanskje med en yogaøkt èn gang i uken.

✅Krever det mye utstyr å gjøre restorativ yoga?

Du bør alltid ha en yogamatte til alle typer yoga. Det er minstekravet.

I tillegg er det, som nevnt i artikkelen, ofte vanlig at man bruker yogaklosser til flere av øvelsene.

✅Hva skiller denne yogaformen fra andre mer «normale» yoga-varianter?

Restorativ yoga fokuserer først og fremst på balanse i nervesystemet.

Det handler altså verken om å bli så sterk som mulig eller å svette nok til at man går ned i vekt. Til tross for at de fleste yogaøvelser handler om balanse, så vil restorativ yoga primært fokusere på balansen innvendig i kroppens nervesystem – og ikke på balansen i musklene.

Hjelp oss å få flere lesere - del med dine venner! 🙏
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

En kommentar om “Gå inn i deg selv med restorativ yoga”

  1. Da jeg dro til Bali for å utdanne meg til PT, så møtte jeg en yogalærer som hadde den BESTE kroppen jeg har sett på en kvinne noen gang.

    Jeg spurte henne hva som var den hemmelige ingrediensen, og hun sa: lær deg restorativ yoga. Det hjelper deg med balansen innvendig – og du vil ha MYE lettere for å gjøre tunge løft på treningssenteret etter det.

    Slik ble jeg hektet. 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar