Setu Bandha Sarvangasan – halvbro på riktig måte

De fleste har nok gått opp i bro i barndommen, men med årene er det kanskje ikke like lett lenger. Derimot er det langt i fra vanskelig hvis man gjør det steg for steg, og når man mestrer det er det nærmest terapeutisk å holde stillingen over lengre tid. Men hvordan gjør man det på en trygg og riktig måte? Det finnes nemlig mange måter å gjøre det feil på, slik at broen ikke blir like fin, eller rett og slett ikke byr på de helsefordelene som broen kommer med. En halvbro er alt som skal til, for å kunne dra nytte av disse fordelene:

  • Åpner brystet og hjertet
  • Får kroppen til å slappe av og stresse ned
  • Forbedre fordøyelsen
  • Styrker rygg, ankler, setemuskulatur og bein
  • Gir et godt strekk i nakke, skuldre og ryggrad

Tips for en flott halvbro’

How to Do a Bridge Pose Yoga 0 16 screenshot

Ha beina i hoftebreddes avstand, ikke mer og ikke mindre. Skyv dem så langt mot rumpeballene som du klarer. Se om du kan ta på hælen med langefingeren din.

How to Do a Bridge Pose Yoga 0 56 screenshot

Sett albuene i 90 grader, slik at hendene kommer opp. Spre fingrene: dette trenger du for å oppnå balanse. Deretter løfter du hoftene oppover . Dette løftet skal komme fra halebeinet.

How to Do a Bridge Pose Yoga 1 5 screenshot

Prøv å skyve hendene inn under deg, og la hendene knyttes. Pust inn og ut gjentatte ganger.

Video

Legg igjen en kommentar