Styrk forholdet med par-yoga

Legg merke til: dette er ikke min artikkel. Denne er fritt oversatt fra www.prevention.com, da de går gjennom mange øvelser som er positive for par.

Etter man har vært sammen en stund, enten med eller uten giftering på fingeren, kan det være vanskelig å føle den samme gnisten som tidligere. Det finnes alltid små gester som kan overraske partneren din, men det er få ting som virkelig kan styrke forholdet fra innsiden. Heldigvis finnes det muligheter: par-yoga er en av dem.

Ved å kommunisere ordentlig når dere gjør yoga sammen, kan være en flott måte å bygge en grunnmur for å være åpne med hverandre, i tillegg til å ha tillit og forståelse til hverandre. Ærlighet varer lengst, og det er få ting som kan bli så intimt og sårbart som par-yoga, på lik linje som det er gøy og engasjerende. 

Maya McKenna er en sertifisert yogalærer fra Los Angeles i California, og har syv flotte asanas dere kan gjøre sammen for å styrke båndet mellom dere. Det er viktig å fokusere på pusten og bruke den tiden dere trenger – og ikke minst, at dere snakker sammen hele tiden slik at begge oppnår en god tøyning i hver stilling.

1. Sittende stilling

seated centering 1550003577
Illustrasjon: EMILY SCHIFF-SLATER

Å sentrere dere er en ypperlig måte på å starte yogaøkten sammen. Det gir deg muligheten til å finne roen inni deg selv, og i tillegg gi tillit til partneren din. Husk at holdning og meditasjon skaper en yogapraksis med resultater.

Hvordan: Sitt med beina i kryss, ansikt til ansikt med partneren din. Legg hendene deres på hverandres knær. Det går an å plassere en pute eller et håndkle under baken dersom man føler seg ukomfortabel. Se hverandre inn i øynene, og gi blikkene tid til å festes. Pust inn og ut 10 ganger sammen, uten å si noe til hverandre. Ofte blir hverdagen så hektisk at man glemmer å se partneren sin for de dem virkelig er. 

2. Sittende katt/hund

seated cat cow 1550003643 1
Illustrasjon: EMILY SCHIFF-SLATER

Katt/hund er to yogastillinger som ofte utføres sammen, og er supre for ryggproblemer, samt hofter og kjernemusklatur. Når du sitter i stedet for å stå på alle fire, har du muligheten til å gjøre det sammen med partneren din, i tillegg til å åpne lungene og brystet ditt. 

Hvordan: Sitt i samme stilling, og grip tak i overarmene til hverandre, nesten helt oppe ved albuene. Når du puster inn, løfter du brystet opp mot taket, noe som gir en liten bue i ryggen. Når du puster ut, trekker du haken inn til brystet og krummer ryggen mens du fokuserer på å spre skulderbladene. Husk å holde godt om hverandre. 

Gjør ett par repetisjoner for å varme opp ryggraden. Gjerne se opp i taket når du puster inn, og inn på navelen når du puster ut. Når dere føler at ryggraden har varmet litt opp, gjør dere 10-12 repetisjoner til.

3. Rygg mot rygg – stolens posisjon

back to back chair 1550003787
Illustrasjon: EMILY SCHIFF-SLATER

Dette er en flott asana for nybegynnere, hvor dere bruker hverandre som støtte. Stolens posisjon styrker muskler i lår og bein, i tillegg til å forbedre fleksibiliteten i anklene. Dersom dere allerede har erfaring med yoga, kan dere prøve å gå lengre ned i stillingen sammen.

Hvordan: Stå rygg mot rygg, mens armene henger vektløse ned på siden. La ryggene klistre seg mot hverandre, og spre beina i hoftebreddes avstand. Gå litt og litt fremover, uten å bevege ryggen, slik at du til slutt kan bøye deg ned til å ha knærne i en 90 graders vinkel. 

Når begge har kommet i en 90 graders vinkel med knærne, kan dere stoppe opp og puste inn og ut 5-6 ganger. Sørg for å holde ryggraden rett. Dette er en tillitsbyggende øvelse. Når dere skal åpne opp fra stillingen, presser dere ryggene sammen for å strekke beina ut, og deretter går dere sakte tilbake til kroppen deres med beina.

4. Sittende foroverbøy/bakoverbøy

seated forward 1550003901
Illustrasjon: EMILY SCHIFF-SLATER

Foroverbøy og bakoverbøy er intense øvelser for beina og ryggen. Denne posisjonen kan kanskje være litt utfordrende, spesielt dersom den ene er mer fleksibel enn den andre. På grunn av dette er det viktig at dere snakker sammen og tar det sakte, slik at ingen skader seg. 

Hvordan:Sitt rygg mot rygg med partneren din. En av dere strekker beina rett frem og lener overkroppen ned mot beina. Den andre bøyer knærne og lener seg bakover for å støtte partneren.

Pust inn og ut 5-6 ganger, og rett dere opp igjen. Bytt deretter slik at dere gjør det motsatt vei. Husk å snakke med partneren din hele tiden.

5. Hunden som ser ned/barnets posisjon

downward facing dog and child s pose 1550004028
Illustrasjon: EMILY SCHIFF-SLATER

Disse to stillingene er kanskje to av de mest populære innenfor yoga for å strekke hele kroppen. Ved å gjøre dem sammen med partneren din, hjelper dere hverandre å komme dypere inn i stillingene. 

Hvordan: En av dere går inn i barnets posisjon, men i stedet for å legge overkroppen rett oppå lårene, sprer dere lårene slik at knærne er i hoftebreddes avstand og storetærne møter hverandre. 

Den andre står med ansiktet mot den av dere som ligger i barnets posisjon, slik at den som ligger i barnets posisjon kan ta tak rundt anklene til den som står oppreist. Den som står oppreist går forsiktig bakover til partnerens albuer løfter seg fra gulvet. Deretter bøyer den stående partneren seg fremover fra hoftene, og legger armene på baksiden av hoftene til den liggende partneren. 

Hold stillingen mens dere puster inn og ut 5-6 ganger, og gi hverandre tilbakemeldinger. Deretter bytter dere.

6. Stol med sidebøy

revolved chair 1550004133
Illustrasjon: EMILY SCHIFF-SLATER

Stol med sidebøy får brystet til å åpne seg og planter beina i bakken. Fordelene med å gjøre dette sammen med en partner er at du kan gjøre stillingen mye dypere enn du klarer på egenhånd. Husk å puste hele tiden. 

Hvordan: Stå ansikt til ansikt, med en armlengde mellom dere. Gi hverandre venstre arm, og tar tak i hverandres hender. Husk å ha beina i hoftebreddes avstand. Hold hverandre godt, og bøy knærne sakte ned som om du skulle satt deg ned på en stol. Sørg for at skuldre og hofter er på parallelle linjer, og bruk støtten fra partneren din til å holde balansen. Åpne høyre hånd bakover, og skap en liten vridning i ryggen. Pust inn og ut 3-5 ganger, og kom tilbake til midten. Deretter gjør dere det samme med høyre arm og vrir dere litt mot venstre side. 

7. Dobbel planke

double plank 1550004231
Illustrasjon: EMILY SCHIFF-SLATER

De fleste yogier enten elsker eller hater planker, men det kan virkelig være motiverende å gjøre dem sammen med en partner! Dobbel planke er en god måte å bygge tillit til hverandre, siden dere holder hverandre oppe: hvis en av dere mister taket, vil begge falle. Selv om stillingen krever en del kjernemuskulatur, kan det hele ende med en latterbombe dersom dere skulle feile på å utføre den.

Hvordan: Den sterkeste og/eller høyeste står i planke på gulvet. Husk at håndledd skal være like under skuldrene dine. Den andre tar tak i anklene til partneren i den nederste planken, og legger beina oppå hoftene. 

Hold posisjonen mens dere puster 3-5 ganger, og start med at den øverste går ned ved hjelp av en og en fot. Denne øvelsen har et stort behov for kommunikasjon, tillit og styrke – i tillegg til å være villig til å slippe seg løs og ikke være flau!

Kilde: https://www.prevention.com/fitness/workouts/g26067553/couples-yoga-poses/

Hjelp oss å få flere lesere - del med dine venner! 🙏
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Legg igjen en kommentar