Sunne snacks: 4 digge, enkle og sunne snacks!

Enten om man skal ned i vekt eller ønsker en sunnere livsstil, er det greit å ha noen oppskrifter på noen sunne snacks når suget etter noe godt melder seg.

I denne artikkelen får du tips og idéer til gode snacks som er sunnere enn snacksen du får kjøpt i butikken.

Fryste druer – sunne snacks mot søtsuget

Første gang jeg hørte om frosne druer, tenkte jeg at dette ikke kunne smake noe særlig godt. Men det viste seg at jeg tok grundig feil – frosne druer fungerer utmerket når søtsuget melder seg om kvelden. En skikkelig sunn snacks, om du sammenlikner det med smågodt eller sjokolade!

Det virker også som om druene blir saftigere etter at de har blitt fryst, og at de smaker enda søtere enn normalt. Konsistensen kan minne om en slags sorbet.

Fryste druer er en veldig sunne snacks

Slik gjør du

  • Skyll en pakke druer i kaldt vann. Både grønne og blå fungerer – grønne er litt syrligere, blå er søtere.
  • Legg druene utover et fat, med litt mellomrom. Klapp de tørre med et papir før du setter fatet i fryseren. Det er viktig med litt mellomrom, hvis ikke så kan de fryse sammen.
  • La det stå i minimum 2 timer, helst natten over.
  • Server!

Frosne druer fungerer aller best som en sunnere snacks, og er perfekt på varme sommerdager – men de fungerer også som isbiter! Bruk de gjerne i hvitvinsglasset eller annen drikke du ikke vil skal vannes ut av isbiter.

Popcorn med smak – når du craver noe salt

sunne snacks 4 digge enkle og sunne snacks 7

Popcorn er genialt som snacks. Dersom du bruker ingen eller lite olje under tilbredningen, er popcorn veldig kalorifattig. Faktisk kan du lage en hel skål med popcorn, og det vil ikke være mer enn rundt 150 kalorier!

For å gjøre popcorn til en fullverdig snacks, må den selvfølgelig smaksettes på en eller annen måte. Om du kjøper popcorn ute, er det ofte dekket i olje eller smør, samt salt. Eventuelt finnes det enda mer usunne popcornsnacks, som for eksempel er dekket med karamell.

Om du ønsker en skikkelig digg skål popcorn, men samtidig vil gjøre den sunn ved å holde antall kalorier så lavt som mulig, kan du prøve å krydre popcornet med et spennende krydder. Hva med bacon-krydder (som er helt vegansk og kan brukes til mange spennende oppskrifter)? Eller nacho cheese? Popcorn med et slikt krydder er perfet om du craver noe digg, men har lyst på sunne snacks.

sunne snacks 4 digge enkle og sunne snacks 2
Bilde via Deliciou

Det finnes faktisk en nettside som har spesialisert seg på krydder som passer perfekt til å lage sunnere snacks, nemlig Deliciou. Deliciou ble startet av en nordmann i Australia, som lagde baconkrydder på kjøkkenbenken hjemme. Nå lager de alle tenkelige smaker, som passer perfekt til å smaksette popcornet!

Frukt med krydder – den sunneste snacksen?

Om du vil ha noe søtt eller syrlig, så er frukt perfekt. Selv spiser jeg frukt om kvelden når søtsuget kommer snikende, men for å gjøre frukten mer spennende har jeg noen tips.

Slik gjør du

  • Skrell frukten dersom det kreves
  • Kutt den opp i biter
  • Ha på krydder og eventuelt salt

Ved å kutte skrelle og kutte opp frukten og ha den i en bolle, gir det meg umiddelbart følelsen av å «kose meg» mer enn om jeg for eksempel bare spiser et eple på vanlig måte, med skall.

Og så til det som løfter det hele til et nytt nivå: ha på krydder og eventuelt limejuice, limeskall og salt. Dette er typisk «gatesnacks» i mange land – ikke bare er det en sunn snacks, men det smaker også helt fantastisk oppfriskende, spesielt i varmen.

Av frukt som kan brukes foretrekker jeg personlig litt mer eksotiske frukter som ananas, mango og forskjellige typer melon. Og epler fungerer også utmerket.

eple snacsk krydder edited scaled

Så til krydderet: prøv et chilikrydder om du liker et lite kick, eller litt garam masala. Jeg lover deg at dette trikset kommer til å gjøre livet ditt litt lettere når du «craver» en søt snack om kvelden. Test også med litt limejuice eller skall og ørlite salt – og vips så har du en skål full av sunne snacks!

Hummus – en sunnere dipp til snacksen

Hummus er så digg, enkelt og sunt at hver gang jeg spiser det, så spør jeg meg selv om hvorfor jeg ikke lager det oftere.

Hummus er perfekt for å spise litt sunnere snacks, og det å dyppe grønnsaksstaver i hummus slår både potetgull med dipp og nachos med salsa.

sunne snacks 4 digge enkle og sunne snacks 6

Slik lager du ordentlig hummus:

Ingredienser

  • 100 g tørre kikerter, bløtlagt og kokt
  • 100 g tahini
  • 1/2 sitron, saften
  • 2-3 skrelte hvitløksbåter
  • 1/2 ts salt
  • 1/4-1/2 ts spisskummen
  • ca 1 dl kokevann fra kikertene
  • din beste olivenolje, til toppen
  • evt. litt spisskummen eller paprikapulver og grovhakket bladpersille

Slik gjør du

  • Bløtelegg kikertene 8-12 timer. Bytt vann og kok dem deretter til de er helt møre. Spar på kokevannet og gjerne noen hele kikerter til pynt.
  • Ha alle ingrediensene i en foodprocessor, sammen med 1 dl av kokevannet til kikertene.
  • Kjør 2-3 minutter, til alt er mykt. Smak til med mer salt, tahini, sitronsaft – hvis det trengs.
  • Kjør videre til hummusen er fluffy. Dette tar 3-4 minutter. Den kan oppleves som veldig løs på dette tidspunktet, men den vil sette seg etterhvert.
  • La hummusen avkjøles. Dekk til med plastfolie for å unngå snerk!
  • Fordel på tallerkener, og lag fordypninger i midten. De fylles med god olivenolje og kikertene du sparte på. Toppes med spisskummen, paprikapulver, grovhakket persille.
  • Nyt!

Har du noen tips til sunne snacks jeg ikke har nevnt? Legg igjen en kommentar under! ❤️

En kommentar om “Sunne snacks: 4 digge, enkle og sunne snacks!”

  1. eneste jeg har problemer med når det kommer til popcorn er det høye saltinnholdet.

    Ellers er det et helt perfekt alternativ til andre typer snacks. Jeg er selv veldig glad i popcorn, men prøver å holde meg unna all snacks på hverdager i hvert fall 🙂

    Hvis det blir en vane å spise noe «godt» etter middag, så ender jeg fort opp med å bli litt større rundt magen – kalorier eller ei. Det beste er vel ofte å holde seg unna ekstra mat.

    Svar

Legg igjen en kommentar