Treningsprogram for amatør fotballspillere

Det hevdes ofte at mestring på ethvert felt, enten det er piano, golf eller, i vårt tilfelle, fotball, krever 10 000 timers trening. Du kan til og med kreve mer enn 10 000 timer for fotball. Fotballspillere som spiller på de høyeste konkurranse nivåene har helt sikkert brukt tid på å tilbringe fire til seks timer om dagen i treningsstudioet.

For fotballspillere som ønsker å forbedre sine ferdigheter og potensial, er trening avgjørende. Du bør lære alt du kan om fotballtrening, enten du er spiller, trener eller forelder. Denne fotballtreningsguiden ble laget som et resultat; den vil forklare hvor ofte og når du skal trene, samt gi deg noen fotball treningsrutiner du kan prøve ut.

jannik skorna mY2ZHBU6GRk unsplash

Fotball er ikke bare en fryd å spille, men også et skue å se på, og det er derfor det er den mest kjente sporten i hele verden. Hvis du liker å legge til spenning til fotball opplevelsen din ved å satse, er vårt råd for deg. Hos bethard anmeldelse, som du får tilgang til ved å klikke på lenken, finner du all informasjonen du trenger når du tipper på fotball. Det er veldig nyttig å ta en titt!

Viktigheten av trening

Fotballspillere må være i fysisk form og ha enestående koordinasjon og tekniske evner. De må trene gjennom hele sesongen for å holde seg i form og spille bra på banen hvis de skal nå disse målene og gjøre trenerne stolte. Trening er avgjørende for idrettsutøvere. Det anbefales at spillere jobber med kondisjon, hurtighet og styrke i jevnt tempo både med laget og individuelt, samt trener treningsrutiner (både med og uten ball), for å sikre et høyt prestasjonsnivå.

Hvordan trene 

Å inkludere styrketrening i et fotball regime har en rekke positive effekter på spillerens ytelse. Trening for styrke og kraft er en viktig del av forberedelsen som både spillere og trenere ofte overseer. Tenk på de grunnleggende bevegelsene som idrettsutøvere gjør mens de spiller et spill, for eksempel å sparke, løpe, tackle og hoppe. Flertallet inkluderer gjentatte makt bevegelser. Kraft og hastighet, som er avgjørende for å spille sporten godt, er bygget på styrke.

Bevis tyder på at intervalltrening med høy intensitet har fordeler for fotballspillere, spesielt for yngre spillere. Det forbedrer utholdenhet og ytelse gjennom hele spillet. Sammenlignet med tilnærminger til kontinuerlig trening, sies HIIT-trening å gi større forbedringer i anaerob og aerob evne. Fotball er en utholdenhetssport, som krever at toppspillere gir alt gjennom hele spillet. Fotball er en veldig anaerob sport som krever at du er virkelig aktiv. Det handler ikke om hvor lenge du kan løpe; snarere handler det om innsatsen du kan legge ned. Å løpe opp og ned på banen hele tiden, forsvare seg mot spillere og finne åpne rom for å motta og lage pasninger er en del av spillet.

Intervalltrening vil forbedre dine fotball evner betraktelig. Dette er når du bytter opp aktivitetsnivået gjennom en øvelse, slik at pulsen kan komme seg av og til. I virkeligheten veksler den beste intervalltreningen mellom korte utbrudd med ekstremt lavenergi trening (lav intensitet, moderat jogging).

Hvordan lage en treningsplan

Det er avgjørende å gå frem metodisk og planlegge organiseringen og flyten av hver fotballtrening på forhånd hvis du vil at treningen skal lykkes. Dette kan du gjøre ved hjelp av treningsprogrammet. Det finnes ikke noe ideelt treningsprogram som kan brukes på alle lag, fordi det er like unikt som hvert lag. Likevel har nesten alle undersøkelser gitt oss noen nyttige råd om ting du bør vurdere når du lager en treningsplan for fotball. I utgangspunktet bør du vurdere nøkkelområdene du ønsker å jobbe med (individuell taktikk, lagtaktikk, målscoring osv.) og vurdere spillernes evner og alder.

Ernæring er også viktig

Like viktig som fotballtrening er god ernæring. Frisk frukt, grønnsaker og hele korn bør alle være en del av et sunt kosthold. Yoghurt, kylling, tofu eller andre magre proteiner; komplekse karbohydrater; og sunt fett (som avokado, egg, frø og nøtter).

Når du har oppnådd (så nært du kan) et balansert kosthold, kan du ha stor nytte av kosttilskudd for å skjerpe fokuset, øke utholdenheten og fremskynde restitusjonen. Hydrering er avgjørende i tillegg til kosthold og kosttilskudd. Hver dag bør du innta omtrent to liter vann, eller omtrent åtte glass. For å forhindre dehydrering bør du tilsette en halv liter ekstra væske for hver time med trening. Det er også viktig å tenke på å inkorporere elektrolytter for å forbedre hydrering og unngå muskelkramper.

Siste tanker

Som i enhver idrett er hemmeligheten bak suksess i fotball hard trening og disiplin. Hvis du bruker alle disse elementene, sammen med ernæring, vil suksess være uunngåelig for deg. Du må sette av tid hver uke til å fokusere på de taktiske, tekniske og fysiske aspekter ved spillet ditt. Den gode nyheten er at det ikke trenger å være for vanskelig, og at det vil være verdt det.

Legg igjen en kommentar