Unngå spillegalskap: Jobb med egen hjerne og velvære

Spillegalskap er en sykdom. Det er det ingen som kan motsi.

Ofte leser man om oppegående og intelligente personer som spiller seg fra gård og grunn. De rundstjeler familien bak ryggen deres. Ofte stjeler de penger fra jobb. Og de har allerede søkt om forbrukslån og kredittkort fra alle bankene som kan oppdrives i hele Norge.

Her snakker vi ikke om folk med lav IQ. Dessverre er det ofte mennesker som har en kombinasjon av en ekstrem lyst til å være spenningssøkende samtidig som de har en lav impulskontroll.

Når disse to personlighetstrekkene sammenfaller hos èn og samme person, så kan det skje noe alvorlig galt. Spesielt hvis personen har tilgang til et nettkasino. Enda verre hvis personen er sportsinteresserte.

Hva kan hjelpe mot spilleavhengighet?

Først vil jeg si at jeg ikke har verken sertifisert medisinsk eller psykologisk utdanning. Hvis du som leser dette sliter med spillegalskap, så har jeg bare ett eneste råd til deg:

Søk profesjonell hjelp. Umiddelbart.

Ut fra det jeg har lest og forstått om ludomani, så er det noe som bare vokser seg større og større. Det å tape penger bak familiens rygg kan virke tyngende. Lysten til å vinne tilbake disse pengene er helt ekstremt stor. Da kan du bare føre over pengene til bankkontoen din og glemme alt, ikke sant? Bare et par spill til med potensielt høy gevinst? Bare èn siste runde poker før man legger seg?
Det er ikke sånn det fungerer.

Hvis tankegangen om at du må “slå” nettkasinoene begynner å surre i hodet ditt, så er det VIRKELIG på tide å søke hjelp.

Få orden på sinn og kropp

Primærløsningen til å fikse ludomani ligger eksternt. Det kan vi bli kjapt enige om. Med andre ord: det aller første du må gjøre er å søke hjelp hos profesjonelle.

Deretter er du nødt til å åpne deg for din egen familie og venner. Du vil nok bli overrasket over hvor mange som faktisk har respekt for at du åpner deg om problemene dine. Ingenting er verre enn å sitte innestengt med en slik sykdom. Du MÅ komme deg ut og åpne deg opp.

Men det er ikke bare ekstern hjelp som kan fungere. En annen ting som har vist seg å fungere er å tenke positive tanker og klare å slappe av. Man har større sannsynlighet for å spille bort masse penger når man er stresset. Da begynner de vonde tankene å løpe rundt i hodet ditt.

Ta derfor både meditasjon og yoga til bruk i tunge perioder. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare for deg som er spilleavhengig. Det å bruke øvelser til å slappe av mentalt er noe som har dokumentert effekt for nær sagt alle mentale “sykdommer”.

Handlingsplan for deg som er spilleavhengig

– Erkjenn til deg selv at du har et problem.

– Søk profesjonell hjelp.

– Slett kontoene dine på diverse bettingsider.

– Klipp i stykker kredittkortene dine.

– Fortell venner og familie hvilken situasjon du er i.

– Hvis du skal fortsette å spille: sett bare inn det du har råd å tape. Ikke en krone mer!

Det skal også sies at mange nye casino har satt opp en løsning hvor du har en maks beløpsgrense hver måned. Dette er en grense du selv setter, og som du ikke får lov til å bryte. Den er spesielt nyttig for deg som har spilt bort masse penger tidligere og som ønsker større kontroll over spillingen.

Konklusjon

Først og fremst handler ludomani om å erkjenne problemet. Du må si til deg selv at: Joda. Jeg har et stort problem. Jeg har spilt bort alt for mye penger og vet ikke hvordan jeg skal håndtere det.

Bra. Da er første steg unnagjort.

Neste steg er å IKKE prøve å vinne tilbake pengene fra kasinoet. Det kommer ikke til å skje.

Ta kontakt med hjelpelinjen for spilleavhengige. De har lang erfaring med å hjelpe folk som er i nød. Og de vet akkurat hvilke knapper de skal trykke på for at du skal få komme tilbake til et normalt liv så kjapt som mulig.

Neste steg er å ta kontakt med folk rundt deg. Hvis du har lånt penger av noen, så skal du være ærlig med dem. Si hva pengene har blitt brukt til. Forklar at du er syk og at du ønsker å forbedre deg. Tro meg: det er mye bedre enn at de ikke vet noen ting – og at du sliter med å tilbakebetale lånet kjapt.

For å unngå slike situasjoner i fremtiden er det også viktig at du jobber med det mentale. Yoga og meditasjon er to måter å “restarte” hjernen på. Det trenger man ofte når man har vært gjennom noe som oppleves som tungt og trist. 

Legg igjen en kommentar