Yogablokk: Dette er de beste blokkene og klossene til yoga

En yogablokk (også kalt yogakloss) er et hjelpemiddel man bør ha når man skal praktisere yoga. Her skal jeg forklare deg hvorfor, og vise deg de beste kjøpene. Sammen med yogamatter og yoga bolsters, er blokker det jeg vil kalle essensielt utstyr til yoga.

Nettbutikker jeg anbefaler å handle yogablokk hos

Handler du fra disse butikkene får du god kundeservice, ingen toll/mva eller andre skjulte kostnader, og du har 14 dagers angrerett samt raskt levering.

Dette er de beste yogablokkene

Under ser du hvilke yogablokker jeg anbefaler deg å kjøpe, dersom du er på utkikk etter et par nye blokker. Casall er en kjent leverandør av treningsutstyr, og jeg har prøvd både de vanlige yogablokkene deres og kork-blokkene, så dette merket kan jeg gå god for. I tillegg har de gode tilbakemeldinger på nett.

Beste yogablokk av gummi: Casall Yoga Block

Denne yogablokken er et perfekt hjelpemiddel både for nybegynnere og eksperter.

Blokken vil hjelpe deg med å utvide ditt yogaregister ved å øke din bevegelsesfrihet.

Blokken hjelper til med vanskelige yogaposisjoner, og takket være anti-skli belegget er den veldig behagelig i bruk.

Beste yogablokk av kork: Casall Yoga Block Natural Cork

Om du er ute etter en yogablokk av kork, er det denne jeg anbefaler.

Den er laget av 100% naturkork i Portugal. Naturkork er et helt naturlig materiale, som er boilogisk nedbrytbart og kan til og med resirkuleres.

Klossen veier 800 gram og har målene 15 cm x 7 cm x 22,5 cm.

Billigste yogablokk: Yoga Block Basic

Er du på utkikk etter en billig yogablokk? Da ville jeg ha gått for denne.

Blokken kommer i fire forskjellige farger, og er laget i et behagelig anti-skli materiale.

Yogablokken hjelper deg med å gjennomføre vanskelige posisjoner, og er i tillegg til yogamatten et essensielt tilbehør for alle som ønsker å praktisere yoga.

Beste pakketilbud: Abilica YogaSet

Om du trenger en yogastropp, er dette en veldig god pakkedeal!

Du får her 1 yogablokk og 1 yogastropp, som vil hjelpe deg med de vanskeligste posisjonene.

Utstyret egner seg veldig godt til stretching!

Hva er en yogablokk?

Yogablokker er kanskje det mest essensielle hjelpemiddelet i yoga. Blokker kan brukes som hjelpemidler til vansklige posisjoner, de kan brukes til å hjelpe til med posisjonering og å løsne opp i spenninger. De er ofte laget av solide materialer som hard gummi, kork, tre eller bambus, og er som regel formet som rektangulære blokker.

Yogaklosser

Men, det finnes mange forskjellige typer, og de kommer i alle former og fasonger. For eksempel formet som et egg, en kube eller en halvmåne.

De forskjellige typene yogablokker/klosser

For mange vil alle yogablokker kanskje se like ut. Men, selv små forskjeller i størrelse, fasong og materiale vil avgjøre:

  • hvor tunge blokkene er
  • hvor lenge de vil vare
  • om de er praktiske å ta med på farten
  • om blokken kan holde vekten din

Myke blokker er for eksempel bedre for stretching og for å trene bevegelighet. Harde blokker er derimot bedre for å balansere på.

Form og fasong

En tradisjojnell yogablokk er formet som en murstein. Men ting er i stadig utvikling, og det finnes yogablokker i alle mulige former.

For eksempel finnes det blokker formet som egg. Disse er gode for tilbakelente positurer. Yogahjul er bra for balansetrening.

Størrelse

Yogablokker kommer i forskjellige størrelser, men den vanligste størrelsen er 23 cm x 15 cm x 10 cm.

De fleste blokkene har tre forskjellige høyder, basert på hvilken side du setter dem på. Grunnen til dette er at du enkelt kan justere høyden.

Styrketrening med yogablokk

Selv om det finnes en «standardstørrelse», får man også større og mindre blokker. Er du en stor person med store hender, bør du kanskje ha noe større. Og motsatt om du er en liten person.

Materiale

Yogablokk i tre

Originalt ble yogablokker laget av tre, som furu, bambus eller bjørk. Mange bruker fortsatt treblokker, ettersom det både er miljøvennlig og holdbart. Noen produsenter gir til og med en livstidsgaranti på sine tre-blokker.

I dag er bærekraftig bambus det vanligste materialet. Bambus vokser svært fort, noe som gjør at man trenger lite plass til å dyrke det. Med andre ord, svært bærekraftig.

Det fine med yogablokker laget i tre, er at de er utrolige robuste og passer perfekt til å bygge styrke og balanseøvelser. De er også enkle å rengjøre, og har et pent og tidløst utseende.

Yogablokk i tre
Yogablokker i tre er perfekt for balanse- og styrkeøvelser.

Det som er negativt med trelokker er at de er dyre, tunge og vanskelige å frakte sammenliknet med yogablokker i gummi/skum, og kork. De er veldig fine for deg som trener hjemme, men de er ikke særlig mobile.

I tillegg til dette er de harde, noe som gjør at de ikke passer til alle posisjoner. Den slette overflaten kan også bli glatt dersom du svetter, og den gjør de også vanskeligere å stable.

Yogablokk i kork

Kork er et naturlig og miljøvennlig materiale, som er billigere og lettere enn tre. Kork-klosser er fortsatt solide og holdbare.

Sammenliknet med treblokker, er korkblokker ikke like slette, og har en annen tekstur. Takket være dette er de komfortable å holde i, de blir ikke glatte selv når de er glatte, og de er enkle å stable i høyden.

Det negative med kork, er at det er vanskeligere å rengjøre enn skum/gummi og tre. I tillegg absorberer kork svette og fuktighet mer, og om du kjøper billige blokker kan hjørnene raskt smuldre opp da de tåler mindre enn treblokker.

Korkblokker er også for harde for enkelte øvelser, og kan være tunge å ta med seg rundt om kring.

Yogablokk i skum

Yogablokker laget av skum er ganske utbredt, spesielt i yogastudioer. Det er fordi de er billige, veier lite og passer bra for nybegynnere.

Skumblokker er ofte mykere enn tre og kork, og er mindre glatte, noe som gjør de enklere å bære rundt og stable opp i høyden.

Yogablokker av skum

Den største ulempen med yogablokker av skum, er at de ikke tåler like mye vekt. Materialet kan også slites ut lettere enn tre. Også må vi ikke glemme at de er mindre miljøvennlige enn tre- og korkblokkene.

Antall

Hvor mange klosser du trenger, er for det meste basert på personlige preferanser.

Det å gå til innkjøp av to yogablokker samtidig, vil gjøre det enklere å variere treningen din. Du vil ha muligheten til å utføre flere posisjoner når du har to blokker å plassere hendene dine på. Dersom du kjøper noen mykere blokker i skum, kan du stable dem og til en viss grad bruke dem som en yogabolster.

De fleste blokker selges i par, og du får ofte en bedre pris da. Så min anbefaling er å kjøpe to stk i samme slengen.

Når du bør bruke en yogablokk, og feil du bør unngå

Det er ikke bare nybegynnere eller personer med skader som har bruk for yogaklosser. Så om du er på en yogatime og får tilbud om en yogablokk, burde du si ja og gi det en sjanse uavhengig av ferdighetsnivå.

Her er noen eksempler på når du kan bruke en blokk:

  • når du føler at kroppen ikke er helt på topp, og du trenger litt hjelp
  • når du ikke er fleksibel nok
  • når du ikke kan puste ordentlig i en utfordrende posisjon
  • når du er sliten og du trenger litt ekstra støtte og support

Når det er sagt, er det viktig at du ikke blir alt for avhengig av yogablokkene dine. En yogablokk vil gjøre enkelte posisjoner enklere, men det er lett å aldri utfordre seg selv dersom man har de lett tilgjengelig.

Mitt tips til deg er å lytte til kroppen din. Bytt høyde på blokken til laveste nivå når du er sterk nok. Og til slutt så fjerner du den helt.

Prøv også å ha alt for mye vekt på hendene dine i balanseposisjoner. Bruk heller musklene i fingrene, overarmen og hendene dine.

Hva er fordelene med en yogablokk og hvordan brukes de?

Ekstra lengde

En av hovedgrunnene til å bruke yogablokker er for å minske avstanden mellom deg selv og bakken, og på den måten modifisere yogaøvelser som du i utgangspunktet kanskje er for stiv til å gjennomføre.

La oss for eksempel si at du ikke klarer å ta på tærne dine i stående Fremoverbøy (Padangusthasana). Du kan da bruke yogaklossene for å nå «bakken». Dette vil løsne noe av vekten på korsryggen din, ved å flytte noe vekt over til armene.

Her er en video som viser hvordan yogablokker blir brukt som hjelpemiddel i praksis:

Forhindrer skader

Yogablokker gir ekstra støtte for stramme hofter og knær, og kan forhindre skader.

Hvis du for eksempel sitter i Heltestilling (Virasana) og sitter på en blokk, vil du forhindre ubehag i knærne, og samtidig strekker du lærene dine forsiktig. Ved å endre høyde på blokken, kan du sakte jobbe deg mot Asana uten noen fare for å skade deg.

Gode yogavaner

Det finnes et ordtak som sier: «Gammel vane er vond å vende». Når du begynner med yoga kan enkelte posisjoner være umulige å gjennomføre riktig dersom du er stiv. Men med en yogablokk vil du klare posisjonene ettersom du får litt hjelp på veien. Det at du fra starten av utfører posisjonene med riktig teknikk og plassering, gjør at du mest sannsynlig tilegger deg gode vaner og fortsetter å utføre dem på korrekt måte. Alternativet er å «jukse» med teknikken for å få til posisjonene, men da kan du skape dårlige vaner.

God støtte

Ikke bare gir yogablokker ekstra lengde og hjelper deg å gjøre øvelser riktig. De gir også støtte. Blokkene er fine hjelpemidler for å holde balansen og bygge opp styrken du trenger for mer avanserte posisjoner.

Ta for ekempel Kråke-stillingen (Bakasana). Denne posisjonen krever mye styrke i overkroppen og i kjernemuskulaturen. For nybegynnere kan dette være veldig vanskelig, og det å løfte føttene kan også virke skremmende.

For å bygge selvtillit og bli tryggere på posisjonen, så kan du starte med å ha en yogakloss under føttene dine, og løfte en og en fot. Du kan også ha en blokk under forhodet for ekstra støtte. Ved hjelp av yogablokker kan du enklere få progresjon i vanskelige posisjoner, selv om du er en nybegynner. Se videoen under for et eksempel på Kråke-stillingen med bruk av yogaklosser:

Aktiver muskler og øk vanskelighetsgraden

Er du en fleksibel yogi som har trent yoga i mange år? Du kan fortsatt ha nytte av å benytte yogaklosser. De fungerer nemlig utmerket til å aktivere flere muskler, og for å gjøre yoga posisjoner vanskeligere.

For eksempel kan trene opp innsiden av lårene dine ved å holde en yogakloss mellom knærne. Eller du kan holde klosser i hendene under posisjojner hvor du holder armene ut, som Kriger 1 og Kriger 2. Jo tyngre kloss du bruker, jo tyngre vil øvelsen bli.

Hvordan rengjøre en yogablokk

Som med alt annet yogautstyr, krever yogablokker litt vedlikehold.

Som regel følger det med instruksjoner fra produsenten på hvordan du skal rengjøre blokken din. Så følg dem, slik at du ikke ødelegger yogaklossen din.

Klosser av tre er de som er enklest å rengjøre – bare bruk en fuktig klut med litt såpe, og la den tørke.

Klosser av kork må man være litt mer forsiktige med. De trekker til seg væske lett, så bruk gjerne bare en fuktig klut uten såpe. Om du har flekker så kan du prøve å blande litt eddik i vannet. Ikke bruk kjemikalier på kork med mindre det står beskrevet slik fra leverandøren.

For å rense en skumblokk er det bare å bruke vann og vanlig oppvasksåpe. Noen skumblokker kan til og med vaskes i maskin!

Ofte stilte spørsmål

Er en yogablokk nødvendig?

En yogablokk er strengt talt ikke helt nødvendig, men den er et veldig kjekt hjelpemiddel, både for nybegynnere og viderekomne. I tillegg er det relativt billig, og de varer så og si evig.

Hva kan man gjøre med en yogablokk?

Yogablokker blir som oftest brukt som en slags forlengelse av armene dine, men kan også brukes for å støtte ryggen, hodet og hoftene dine i enkelte posisjoner. I tillegg kan yogablokker støtte deg og balansen din.

Er yogablokker for nybegynnere?

Yogablokker er noe både nybegynnere og mer erfarne yogis kan dra nytte av! Det er ikke mye utstyr som trengs for å praktisere yoga, men blokker er i mine øyne noe alle bør ha tilgjengelig.

Har du noen spørsmål eller erfaringer å dele? Legg igjen en kommentar under! ❤️

Kommentarer

  1. Hvilke yoga blokker er de mest miljøvennlige? Og hvor store bør de være?

    Svar
    • Hei Stine! Yogablokker av tre eller kork er de beste for miljøet. Når det gjelder størrelse, er det bare å velge standard størrelse om du er av normal vekst.

      Svar

Legg igjen en kommentar